S/Y AGUILA

Resan 2011 Tarragona - Torrevieja

Uppdaterad
18 november 2011
Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

April 2011

Vi har otur, Kjell,s diabetes har utvecklat sig negativt så han måste börja använda insulin. Detta upptäcktes i slutet av mars, två veckor innan vi skulle åka ner och börja vårsäsongen.

Läkaren ville att vi stannade hemma tills insulinet har injusterats med rätt dos. Det var bara att vänta och se hur länge vi behövde vara hemma. Våren är fin i Sverige men det hade varit roligare att få kasta loss och börja segla.

 

Det känns tungt när den ena medicinska händelsen efter den andra stör vårt planerade seglarliv men snart måste detta vara över så vi kan fortsätta.

 

Maj 2011 

I början på maj fick vi klartecken att åka. För att trösta oss (Kjell) köpte vi en ny bil som vi hämtade i Göteborg lördag 7 maj.

 

Måndag 9 maj var bilen packad och klar och vi övernattade i Helsingör för att på tisdagen åka till Lübeck och övernatta. Onsdagförmiddag var vi i Hamburg-Altona för att köra ombord bilen på ett biltåg som skulle gå till Narbonne i södra Frankrike men på grund av strejk där stannade tåget i Avignon och gav oss en bilresa på 53 mil istället för 35 mil. På torsdageftermiddagen var vi framme i Tarragona och båten.

 

Här är bilen ombordlastad på biltåget 

 

Eva har ägnat sig åt att tvätta och vaxa båten, allt utom skrovsidorna. Vi är väldigt nöjda med resultatet.

 

Kjell har ägnat sig åt att installera en antennsplitter så att masttoppsantennen ger input både till VHF-en och AIS-en samt även till FM-radion. På så sätt får vi den gamla VHF-antennen till AIS-en som sitter på en av radarstolparna som reservantenn om något händer masttoppsantennen.

På AIS-en tar vi nu emot signaler så långt bort som 320 NM. Nu frågar sig alltid någon vad nyttan är med det och det finns ingen nytta men, det är kul.

 

De blå pilarna är olika fartyg, AIS mål

 

Vi har även gjort bilutflykt i närområdet och räknar med att göra fler sådana.

 

Vädret är svensk högsommar ca 25 grader på dagarna och 14-17 på nätterna.

 

9 Juni - 21 augusti

Vi bilar hem med start 9 juni och får en bra resa genom Europa. Våra vänner Clas o Marianne i Doublefun låg i Varberg när vi kom til  Sverige så vi åkte dit och fick en gratis hotellnatt med trevligt sällskap. De är eskaderledare för SXK Stockholmskrets för en eskader på ca 4 månader med start i Göteborg, se bloggen på  http://www.sxk.se/blogg/eskadern-lugn-seglats-runt-england-2011-3647.

 

Sommaren har vi sen tillbringat med mycket tid med barn o barnbarn. Vi har varit på Gotland 1,5 vecka bl.a.

 

22 augusti - 2 september

Flyget till Barcelona avgick redan 05:50 så Taxi hemifrån redan 04:40. Den här resan har vi nu gjort mångfa gånger sedan 2008 men nu blev det lite annorlunda. Spanska semestrar hade lett till att järnvägsnätet reparerades så vi fick åka 3 tåg och vänta mycket innan vi var på båten. 2 timmar efter oss kom båtgrannen Göran på Sarda V.

 

Nu följer en vecka med att göra båten iordning för att lämna Tarragona den sista augusti efter 2 år och 10,5 månad. Vår båtgranne, en spanjor i en Bavaria 44:a, skulle lufta sin båt och när han kommer tillbaka backar han in i vår livflotte så illa att höljet går sönder. Efter mycket om och men och hjälp från marinapersonalen är problemet löst måndag 29 augusti. Samma dag kommer Pia och Inge, Eva,s syster med man, för att vara med oss i 14 dagar.

 

Onsdag 31 augusi lämnar vi Tarragona och styr mot Palma de Mallorca. Tyvär i motvind nästan hela tiden. Inte stark men ändå, vi seglar 3 timmar och går 24 timmar för motor. När vi har 20 Nm kvar så blir det stopp i ena toaletten så Inge och jag börjar rensa ut det som kommit fel och försöker få ordning på det innan vi går i hamn klockan 13.15. Tyvärr låter det sig inte göras utan vi blir tvungna att köpa en ny slang och montera dit en ny pumpenhet. Detta hjälpte inte heller utan på fredagen blev det att köpa ny slang och med nya tag byta slang nummer 2. Nu blev det dock klart så vi har nu 2 toaletter som fungerar.

 

Eva o Inge under en seglingsstund

 

Det är 30 - 32 grader varmt på dagarna och 25 på nätterna men den höga luftfuktigheten gör att det känns för varmt. Nu stannar vi i Palma tills på måndag då vi ger oss av mot Isla de Cabrera.

Distans 130 Nm pris/natt ca 50€ inklusive el o vatten.

 

3 september - 20 september

På vägen till Isla de Cabrera glömde någon att stänga av vattenkranen i pentryt så vi förlorade väl 40 liter vatten som rann ner överallt. En omfattande upptorkning vidtog. Tyvärr hade även vatten runnit ner i kylboxen så kylaggregatet slutade fungera men efter några timmars skruvande fick vi igång det igen.
.

På tisdagen gick vi till Porto Colom och träffade OSK-kamraterna Gunilla o Anders på Arctic Fox på väg från Grekland till Lagos. I Porto Colom som är en stor allvädersvik kan man svaja på eget ankare eller ta en kommunal boj som kostar ca 9 €/natt

Nu skulle vi använda septiktanken men den pumpen hade fått en spricka så det gick inte. Anneli tog med sig en reservdel när hon o Daniel kom på lördagen.

På torsdagnatten vaknade jag med starka axelsmärtor, jag hade antagligen använt axeln för mycket, Efter kontakt med St Görans sjukhus så tog jag smärtstillande medicin men blev fruktansvärt dålig i magen,

 

Efter 3 nätter i Porto Colom gick vi den korta distansen 9 Nm till Porto Cristo. Under vägen fick konstigt alarm från motorn och konstig lukt vi inte kunde identifiera.

Där kände jag mig febrig och tog en Panodil. Axeln värkte inte så mycket så vi hoppas allt har gått bra med den. Vi trodde jag druckit för lite vatten så det blev vätskeersättning. På lördagsmorgon fortfarande feber så vi gick till läkare. En antibiotikakur på 10 dagar blev resultatet av det.

Senare vidtogs undersökning varför motorn betett sig konstigt och till slut kunde vi konstatera att en varningslampa på instrumentpanelen kortslutits så att plasten började smälta.
Nu blev vi liggande här för att få hit reparatör som kan laga detta. På måndag eftermiddag kommer reparatör och tror inte att det finns andra skador än att det är varningsenheten på motorpanelen som kortslutits via fukt eller dylikt. Väntetid är ca 3 dagar för att få reservdelen.

 

I Porto Cristo innan vi vänt båten 

 

 

Axeln fortsätter att värka, dock inte så mycket, men på söndagen kunde jag inte öppna korken på en vattenflaska och det var oroande. Vi gick till Medical Center och fick träffa en läkare som till slut frågade vad jag ville han skulle göra. Bakgrunden till oron för arm/axel är att min bicepssena är av och gick inte att reparera så bicepsmuskeln har nu halkat ner och dragit ihop sig så jag har en stor muskelbula. Det finns en sena till som är ”sjuk” och om jag får smärtor kan den ha gått av och då måste en operation för återinsättande ske inom 2 månader annars förlorar jag även den. Läkaren remitterade mig till specialist på sjukhuset i Manacor, ca 20 minuter med taxi. Där blev jag snabbt omhändertagen av en ortoped som gjorde ett antal tester och sa att senan inte var av. Jag ordinerades smärtstillande + inflationsdämpande medicin i några veckor sen sjukgymnastik för att återuppbygga armstyrka och sen specialist i Sverige. På under 2,5 timme hade vi klarat av allt detta.

 

På kvällen blev det avskedsmiddag på restaurang med Pia o Inge som reser hem dagen efter.
Tisdagen har vi kraftiga vindar i Porto Cristo och vi vinkar av Pia o Inge vid bussen alldeles ovanför hamnen och sen börjar cirkusen.


 

Första båt in med ett registreringsnummer som börjar med 6 (=hyrbåt =varierande kvalitet på besättning) har inte kontroll över båten utan när de backar in brakar deras puchpitt in i vår aktersnurra (vi ligger med fören mot kaj) som hänger på pullpitt. Turligt blev det inga skador
Men vi blev upprörda. Därefter kommer det in säkert 10 charterbåtar till och det är stor cirkus vid varje tilläggning, mooringlinor går av för de som redan ligger på plats, de lägger sig framför förarna på 4 båtar och kommer inte bort. Marineros måste använda gummibåt och dra ut dem, ja en cirkus av stora mått.

 

Det har kommit in en svensk Vagabond 31 med Pierre och Bosse ombord som är på väg till Kanarieöarna för att sen gå över till Västindien. Vi tar en öl i vår sittbrunn och de tittar på GRIB-filer och får e-postadresser till Pekka o Barbro på Corona AQ och till Carsten o Imbi på Chesnock som båda har god kännedom om Kanarieöarna.

För att lugna ner oss efter alla vedermödor under eftermiddagen går vi på restaurang även i kväll och jag får den bästa anka jag någonsin ätit.

På onsdagen inser vi att vi måste ligga med aktern in till bryggan för att skydda all utrustning vi har i aktern och som kan bli skadade vid en påkörning. Så med hjälp av 2 marineros drar vi runt på båten med hjälp av linor. Nu känns det bättre när utrustningen är skyddad från allehanda påhopp. På eftermiddagen kommer reparatören och monterar reservdelen vartefter allt fungerar. Det var alltså varningsenheten som kortslutits.

 

Så här såg den brunna varningsenheten ut

 


Torsdag morgon tar vi avsked av Porto Cristo och ger de hjälpsamma marienerosarna en stor ask med kakor som tack för deras insats. Hamnavgiften var 42€/natt inklusive el o vatten vid den kommunala kajen.


Vi ömsom seglade och ömsom motorseglade 23 Nm till Cala Es Colo i Alcudia Bahiaz, en väldigt öppen vik i den stora Alcudiabukten. Vi badar och njuter av livet och att för tillfälligt vara av med alla problem. Till natten är det vindstilla och båten rullar något otroligt så det är svårt att sova.

 

Morgon vid Cala Es Calo med molnen rinnande nedför bergen

 

 

På fredag morgon ger vi oss iväg före 9 och är i Alcudia och tankar diesel och sen på plats på ponton 6 långt in redan 11.30. På kvällen äter vi ute och hör mängder av svenska runt om oss.

 

Lördag kommer Anneli o Daniel, som haft oturen att förlora ett av sina incheckade bagage. Det är alltid lika roligt att se sina nära anhöriga på besök. Tyvärr väntar ett antal dagar med ostadigt väder, kuling hos oss men upp till storm öster om Menorca. Vågsystemet blir då upp till 3 meter så vi väljer att ligga kvar och vänta ut tills vågorna lagt sig.

Vi ägnar tiden åt att bada, lite shopping och Daniel ror gummijollen. På tisdag eftermiddag kommer det försvunna bagaget till rätta så då fick de skor och badkläder. På kvällen inträffar något märkligt, på grannmotorbåten, som är obebodd, startar plötsligt bogpropellern och båten trycks mot oss. Marineros tillkallas och försöker nå ägaren utan resultat. Så vi får leva hela natten och dagen efter med att bogpropellern startar var 15:e minut och går i ca 2 minuter. I Alcudia betalar vi 60€/natt inklusive el, vatten och Internet.

Daniel ror jolle

 

 På onsdag morgon ger vi oss iväg för motor och vi får även lite segling. Efter 8 timmar och 42 Nm kommer vi till Porto Colom och svajar på eget ankare. Den svenska HR312:an ISOLA med Camilla och Adam kom ombord en stund och vi hade ett trevligt samspråk i sittbrunnen.

 

Torsdag morgon ger vi oss iväg och det blir ömsom motor ömsom segling till Palma dit vi kommer vid 17-tiden och lägger oss i Marina Port de Mallorca på samma brygga som förra gången. Dagsetappen blev 44 Nm. Promenad på kvällen och glass respektive Irish coffe på en uteservering.

 

På lördagen ger sig våra gäster iväg och vi blir åter ensamma vilket alltid känns tomt meddetsamma. Vi stannar kvar tills måndagmorgon då vi går för mor till Port Andriano där vi lade oss på svaj. En total oinstressant plats som man inte behöver besöka. Dagsetappen blev 14 Nm.

 

Klockan 6 på tisdagmorgonen beger vi oss mot Ibiza och Santa Eulalia dit vi kommer vid 16 tiden efter 55 Nm för motor. Här kostar det 79€/natt.

 

Vi beslutar oss att på torsdagmorgon ta oss till Morayra på spanska fastlandet, 73 Nm, 12-16 timmar. Upp kl. 5 och tar in väder, ingen ändring men nu blåser det 12 m/s, hällregn och blixtrar på avstånd. Valet blev enkelt, ner i bingen igen och avvakta nästa lämpliga tillfälle vilket kommer antagligen att dröja 3-5 dagar.

 

Den 1 oktober kommer Arctic Fox med Anders och Gunilla in och nu har det blivit lågsäsong så priset för en natt är 32€.

 

Den 3 oktober är det väderläge att lämna Ibiza för Formentera och där lägger vi oss på svaj med Arctic Fox intill.

 

Arctic Fox på väg till Formentera

 

 På kvällen blir det kafferep i vår sittbrunn.

 

Eva väntar på Anders och Gunilla

 

Tisdagmorgon 05.40 drar vi upp ankaret och ger oss i väg i beckmörker. Vi går till Morayra dit det är 59 Nm och vi är framme 17.10 och här är priset för en natt 37€.

 

Denna lilla pippi liftade med oss i flera timmar och fungerade som utkik

 

 

Från Morayra går vi till Alicante som vi låg i tre veckor 2008. Nu låg vi i marinan mot förra gången som vi låg i båtklubben. Det blev 40 Nm och rekordpriset 84€ för en natt. Alcudia var tråkigt, inget liv på bryggorna.

 

Så torsdagen den 6 oktober bär det av för årets sista etapp på 27 Nm till Torrevieja och Marina Salinas där vi tankar upp diesel innan vi lägger oss på väntepontonen och checkar in. D- bryggan plats 53 blir nu vårt hem till nästa vår.

 

Aguila på plats i Marina Salinas

 

 Sista kafferepet för denna gång med Anders och Gunilla i Torrevieja

 

Dagarna går åt att göra båten i ordning för vintern. Vi tvättar och vaxar hela båten, byter olja och oljefilter samt konserverar motorn. Allt sker i shorts och kortärmat vilket är en stor kontrast mot alla år vi gjort samma saker hemma i Sverige.

 

På söndagen 16 oktober blir vi bjudna på skjuts till en stor marknad och en kaffe på golfklubben som vi förhoppningsvis skall spela på under vintern. Det var Ulla och Karl-Henrik på Fragancia som har lägenhet i Torrevieja som tog så väl hand om oss. Vi träffades på Amsterdam eskadern 2006 och har sen dess stött på varandra i olika sammanhang.

 

Lagom till lunch blir vi uppropade på VHF:en av SARDA V med Göran och Kerstin som kommit från Tarragona för att övervintra här också. Vi dirigerade dom till vänteponton där vi tog emot dom. Efter inklarering så fick dom en plats på vår ponton och vi har en katamaran emmelan oss.

Deras vänner Ingvar och Eva som har lägenhet i Torrevieja kom också och vi gick ut tillsammans och åt lunch inne på marinaområdet.

 

Till kvällen bjöd vi Göran o Kerstin på vin och tilltugg hos oss och så pratades det om vad som hänt sen sist och om vilka planer vi har för framtiden.

 

Tisdagen 18 oktober packar vi ihop det sista och stänger allt för att ge oss iväg hem. Men först blir vi bjudna på frukost hos Göran och Kerstin vilket var väldigt bekvämt så vi slapp diska och ta hand om detta. Vi tog taxi till busstationen och sen 45 minuter med direktbuss till flygplatsen i Alicante. Vi var hemma i lägenheten vid 19-tiden och nu börjar en annan del av livet. Som vi skrivit tidigare är det läkare för axeln som gäller så vi får se vad det utmynnar i.

 

2011 avverkade vi 552 Nm. Tarragona - Palma de Mallorca - Isla de Cabrera - Porto Colom - Porto Cristo - Alcudia - Porto Colom - Palma -de Mallorca - Santa Eulalia (Ibiza) - Formentera - Morayra - Alicante - Torrevieja

 

Så här såg färden ut

 

 Nu ligger vi still öcer vintern i Torrevieja så denna sida slutar här och fortsättningen sker på sidan Livet i Torrevieja 2011.

 

 

 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54