S/Y AGUILA

Livet i Tarragona 2008 - 2010

Uppdaterad
11 april 2010
Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

Oktober 2008

Vi har börjat inrätta oss i ett liv utan segling men boende på båt i Tarragona. I sakta mak gör vi båten iordning, det är mycket som skall tvättas, vaxas, lagas, förnyas mm, så vi räknar med att det tar lite tid. Vi drar ut på det så att vi inte gör allt på en gång utan tar något varje dag. Sen måste vi upptäcka stan och det tar en stund varje dag.

 

Vi börjar nu dagen med en promenad på 30 - 45 minuter före frukost. Sen frukost, fixa med båten eller gå på stan och sen lunch, på stan eller hemma. Efter lunch blir det gå på stan eller fixa båt samt läsa. Lite siesta behövs också när man är i Spanien så det skall hinnas med. Middag i sittbrunnen, lite kaffe och läsa. Vi kan byta bort kvällsläsat mot att se på DVD.

 

En otrevlighet i marinan är att det ligger nattclubbar/discotek här och på på torsdag tom lördag dundrar oväsendet över marinan från läggdags till klockan 0600.

 

Vi ser nu fram mot att:

-den flytande båtmässan i Barcelona som är mellan 8 och 16 november

-hyra bil och tillsammans med Clas o Marianne göra utflykter i regionen

-åka hem 27.11 till den 10.12

-fira jul här tillsammans med dottern Anneli, mågen Thomas och deras barn Josefin o Daniel

-ta tåg till Madrid och undersöka den staden

-fler upptäckarabesök i Barcelona, 1 timme o 20 minuter härifrån förr 5 €

-åka hem i slutet av januari

 

Ja det är lite av varje vi har att se fram mot.

 

Dotter Anneli med sina barn Josefin och Daniel kom under höstlovet, 24-30 oktober. Kul att få sällskap och umgås med dem. Tyvär kom det 3 dagar med dåligt väder, regn och dagstemperaturer på 10 grader men även baddagar med 25 grader fanns. Vi försökte aktivera oss och ha det så trevligt som möjligt tillsammans.

 

Här kommer Anneli, Josefin och Daniel till järnvägsstationen i Tarragona

 

Bad fanns det väder för i början av veckan med ankrade fartyg i bakgrunden

 

 

Den 29.10 läser vi att Sterling gått i konkurs och hos dem hade vi bokade resor den 27.11 till Stockholm och den 11.12 tillbaks till Barcelona. Vi började boka om och flyger hem med SAS den 27.11. Vi hittade sen flyg med Norwiegan till Alicante den 11.12 som vi beställde. När vi betelat och fick bekräftelse att vi var inbokade upplystes vi om att Sterling var den som skötte den linjen, ridå. Ja, leta igen och nu blev det Ryan den 10.12 som vi åker med.

Det är inte alltid lätt att flyga lågpris. Sterlingbiljetterna hade vi betalt med kreditkort så det har vi reklamerat och hoppas kunna få tillbaks en del på detta. Biljetterna med Norweigan har vi cansellerat och pengar har inte dragits från kontot.

 

Oktober sista dag började med ett ordentligt svullet knä. Skadan från i juli hade förvärrats så vi sökte upp läkare som ordinerade starka tabletter mot smärta och inflammation, knästöd och så mycket vila som möjligt. 6 timmar efter jag tagit den första tabletten gick jag utan smärta, vilken skönhetsupplevelse.

När vi kom hem från läkarbesöket började det regna, och inte vilket regn som helst. Det vräkte ned och när vi var i sittbrunnstältet gick det inte att prata i normalton, vi skrek till varandra för att höra något.

November

Så har vi kommit in i den månaden som av många betraktas som årets tråkigaste, mörk, blöt, kall och länge tills ljuset vänder.

 

Natten till den månaden fick vi pröva på ett oväder även här. Vinden var SV 15 - 18 m/s och vågsystemet utanför hamnen 3 - 4 m. Detta är den sämsta vinden för just vår hamn men vågorna kan inte komma in utan bara hajningen. Hajning är när vattnet flyttar sig inne i en hamn. Båtarna åkte fram och tillbaka, i sidled och höjdes o sänktes i takt med vattnets ständiga rörelser. Fendrarna rullar fram och tillbaks mellan båtarna. En väsentlig skillnad mot stormen vi upplevde i Valencia var att det inte gick vågor, båten lutade inte och det gungade inte. Marineros (marinapersonalen) hade en del att göra med båtar som inte var bra förtöjda eller hade dåligt placerade fendrar som skydd.

 

 

Det är inte lätt att sova i allt oljud som blir inne i en båt när den gnids mot andra båtar, åker fram och tillbaks och det rycker till i ändlägena. På morgonen hade hajningen avtagit, vinden vridit till att den kom från land. Temperaturen var behagfulla 18 grader och det regnade inte men var molningt. Ett mail från en gammal arbetskamrat talade om 7 grader minus och 2 dm snö, då tycker man att man ändå har det fantastiskt bra.

 

Vi pratade med en engelsman som legat här i 3 säsonger nu och han sa att de haft en ovädersdag/säsong men aldrig så dåligt som det vi nu upplevde.

 

2 november

I natt fick vi besök från Afrika i 6 timmar. Sandbesök av rödaste sorten.
Jag vaknade 0315 av att det tjöt i riggen, NO13 – 17 och gick upp kollade förtöjning och fendrar sen till kojs igen.
Nästa gång jag vaknar är klockan 0630, värre tjut i riggen, båten lutar nu. Upp igen i mörkret, nu kommer vinden från syd, tvärs, och har ökat till 15 – 20 m/s. Förtöjning o fendrar OK går in och startar datorn för att kolla om detta skall vara. Icke, på 4 sajter är det oväder över Ibiza o Formentera men inte här. Vinden vrider sen ner mot SV och ligger konstant på 17 – 20 m/s med pikar på 22.
Ut igen och tittar till fendrar och då upptäcker jag att vi fått ny färg på båten, röd. Tur att vi inte hunnit med tvätt inför vaxning, vi pratade om det i förrgår men avvaktade vilket känns bra nu. Vattnet är nu högt i hamnen ca 2 dm under bryggan så det är ungefär 60-80 cm för högt.

Fler bilder från ovädret hittar ni på Bildgalleriet. Efteråt fick vi reda på att en Tornado passerat Tarragona med stor förödelse i sina spår, vi upplevde det bara som ett elakt busväder.


 

 Eva på fördäck i blåsten

 

Rödfärgad båt 

 

Den 3 november kom Clas o Marianne på Doublefun tillbaks från ett besök i Sverige. De kommer med bra väder, inget regn och varmare väder. 

 

En händelse som diskuterades på radionätet, 14 325 MHz kl 12.30, var att Radio Sweden slutat sända Ring så spelar vi på lördagar. Alla var överens om att det var ett stort svek mot oss som inte har tillgång Internet. Vi var överens om att maila radio Sweden och påtala detta svek mot oss som bara kan lita på våra kortvågsapparater.

 

Fredagen den 8 hyrde vi bil tillsammans med Clas o Marianne och gjorde utflykter till några hamnar norr och söder om Tarragona för att se om det finns alternativ och bilda oss uppfattning om prisbilden. En alldeles ny marina finns i St Carles de La Rapita som har klart konkurenskraftiga priser. Där finns det även fingerponter som vi tycker bättre om att ligga vid än medelhavssättet med pick up linor från bryggorna. Det fanns gott om platser och marinan var inte färdigbyggd. Kvällen avlutade vi i sittbrunnen med middag och sen Casablanca på DVD i den 18 gradiga kvällen.

 

Vi besökte en ny marina i La Rapita

 

 

Måndagen den 10 november var det dags för nytt läkarbesök för att knäet gör ont när jag inte har smärtstillande medicin. Samma läkare som förra gången men han tror eventuellt att det är menisken. Jag får remiss till sjukhus dit vi tar en taxi för en magnetröntgen av knäet. Det blir dock en vanlig röntgen och nästa läkare tror att det ät korsbanden som är trasiga och vill att en ortopedisk kirurg i Sverige tittar på det. Jag får smärtstillande och inflationsdämpande så jag har tills vi kommer hem. Allt detta inom 2,5 timme, imponerande. Mailar till min husläkare Åsa på Kvartersakuten Matteus och får en tid när vi kommer hem, ändå mer imponerande.

 

Så kom dagen för båtmässan i Barcelona och vi ger oss iväg, Eva , Marianne o Clas

 

 

Mässan hade 1 960 båtar vara 260 låg i Port Vell. Här ser vi oss framför stora motorbåtar.

 

Mässan var belägen på 2 ställen, dels i Port Vell hamnen och dels i mässlokaler dit det var gratis buss. Det var 5 mässhallar som var och en var lika stor som stora hallen i Älvsjö. Vi tyckte det var lite med besökare men de var utspridda över de 5 hallarna. I en hall var det motorbåtar, nästa segelbåtar, nästa tillbehör, nästa elektroniska tillbehör, nästa supermotorbåtar plus helikopter för 2, samt sista hallen mat, böcker hamninformation mm.

 

Efter en sådan dag är det skönt att sätta sig utefter Ramblan och beställa in lite tapas och några rejäla sangrior

 

 

På kvällen var vi på restaurang och avslutade med en Irish Coffee

 

Måndag 17 november och dagarna är soliga med morgontemperatur på ca 10 grader och mitt på dagen ca 18 grader.

 

Knäet spökar så Kjell lämnar båten så lite som möjligt för att slippa smärta. Vi beslutar oss för att åka hem den 20.11 istället för den 27.11 för att få läkarvård. Eva går på promenader och förbereder julen genom inköp av julpynt och julklappar till barnbarnen. Småarbeten på båten och planering för att förbättre båtlivet pågår ständigt. 

 

För att vara säkra på att komma med Spanair,s flyg till Stockholm kl.10.40 tar vi en övernattning i Barcelona. Spanair valde att låta oss vänta i 2,5 timme på några passagerare som blev försenade från Alicante. Under hela den väntetiden gavs ingen information om orsaken till förseningen samt att de flyttade fram förseningen med 10 minuter i taget. BOTTEN SPANAIR.

 

Vi fick dock en trevlig flygning och träffade Helena på La Bohéme som ligger i Barcelona fram till jul. Kul att sitta högt upp i luften och utbya seglingserfarenheter/händelser och byta tips.

 

På fredagen klarade vi av Cityakuten, Husläkaren och Ortopedakuten på St. Görans sjukhus samt lämnade en remiss på Sabbatsbergs sjukhus om magnetröntgen. Vi blev glatt överraskade av att få en tid dan efter, lördag, för den röntgen.

 

När vi vaknar på lördagmorgonen så är det fullt med snö, 1-2 dm i Stockholm. Vi längtar tillbaka.

 

Vi har ingen internetanslutning när vi är hemma så jag satte upp en efterlysning i porten om någon kunde tänka sig att dela med sig av sitt trådlösa nät. På lördageftermiddagen kommer en granne och säger att han delar gärna med sig av sitt om jag bara kan nå det, och det kunde jag så nu har vi internetaccess. Tänk vad glad man blir när det finns sådana snälla människor som osjälviskt delar med sig, tack Sebastian.

 

Torsdag 4 december

Vi har idag varit hos ortoped på St Görans sjukhus som säger att menisken är trasiga men det hjälper mig inte att operera dem. Jag har sådana förslitningar som ger ständig värk och kommer att förbli så. Jag kan få en cortisonspruta var tredje månad och äta inflationsdämpande och smärtstillande medicin för att hålla det i schack. Alternativet är operera in en knäprotes. Just nu känns livet jobbigt, är vår dröm att segla över redan innan den har kommit igång?

 

Vi åker tillbaks till båten den 10.12 och stannar över jul o nyår så får vi se hur det går. Vi ser fram emot när dottern Anneli kommer med man o barn till jul sen, kommer  Eva,s syter Pia och svågern Inge över nyår.

 

Onsdag 11 december

Åter på båten efter en okristlig tid att gå upp på, 02.15 (efter fantastiskt julbord kvällen innan, tack Roger). Buss till Skavsta, flyget gick 06.30 och jag fick inte gå ombord pga att jag nu har krycka och rörelsehindrade får inte vara ombord under tankning. Framme i Girona, 10 mil nord om Barcelona. Buss till Barcelona, taxi till tågstation och sen tåg till Tarragona som vi kom till 13.15. Clas hjälper oss ombord med packning och sen gäller det att göra båten iordning. Vi har för första gången sen vi blev med båt 1977 en TV ombord som vi släpade i ryggsäck hemifrån. Det är en 19" LAVA med DVD, Radio, Dataingång, mm och allt funkar. När vi kom fram sken solen och det var ca 11 grader, helt OK. Mörkret kommer först 17.30 vilket känns skönt mot hemmamörkret 15.00.

 

Knäet mår inte bra efter resan utan gör rejält ont men det avtar när jag vilar. Jag har nu skaffat en ny knäortos (knäskydd) med massor med remmar och stålskenor på sidorna för att fixera knäet så det inte kan ramla åt sidorna. Jag vill tacka alla som har hört av sig om detta med knäprotes ( se gästboken t.ex.) alla säger samma sak, gör det man blir som "ny" och blir av med smärtan. Min läkare vill nu avvakta cortisonsprutans verkan innan vi går vidare, men jag ska ha en "second opinion" innan jag fattar några beslut.

 

Vi slapp laga middag första kvällen den, intog vi i Clas och Mariannes trevliga sällskap på Doublefun.

 

Lördag 13 december, Lucia

Tänk att det alltid är någonting som inte funkar eller går sönder. För tredje gången i år fungerar inte kylen. När vi lämnade båten för 3 veckor sen så fungerade den oklanderligt, temperatur ner till några minusgrader, och nu har vi 11 grader så vi har köpt is och lagt ner för att behälla maten kall. På måndag skall en reparatör komma och laga den, hoppas vi. 

 

Nu har vi börjat julpynta

 

 

På Lucia hade vi besök av Dave och Mary samt Clas o Marianne och vi berättade om Luciatraditioner som de inte visste något om. Vi bjöd på glögg, pepparkakor o saffransbullar.

 

Måndag 15 december

Kylskåpsreparatören skulle komma klockan 10, och han kom klockan 10. Vi har ingen läcka men antagligen något skräp i freonsystemet så han tryckte runt gas en kvart och förklarade kylen för lagad igen. Vi får se hur länge. Han ansåg att kylkompressorn är för liten för den stora kyl vi har och att om vi kör på maxläge får kompressorn gå för mycket. 

 

 I den stora marinan med yachter längre än 24 meter har det norska segelfartyget Christian Radich lagt till för vintern





Vi blev bjudna på jultapas med dricka på marinakontoret och har ser ni delar av personalen


 

Söndag 21 december

På kvällen kommer dotter Anneli med mågen Thomas och barnbarnen Josefin och Daniel. Dom kommer med sol och vindstilla ca 14 grader på dagen och 6-8 grader på nätterna.

 

Julhelgen

Det är första året vi inte firar jul hemma så det är spännande och se vad vi gör av det och hur vi lyckas. Båten pyntas med mindre julpynt, det är ändå begränsat utrymme, vilket ger en viss julstämning. Barnen går till badhuset och aktiverar sig där. Vi ser på DVD-film, läser och promenerar, de som kan gå ordentligt.

 

Thomas, Josefin och Anneli kommer till båten, Daniel är redan ombord

 

Julaftonlunchen bestående av risgrynsgröt äter vi i sittbrunnen i värmande sol. Något TV-, tittande på Kalle Anka och hans kompisar blir det inte då SVT inte sänder det över webben.

Middagen blir smörgåsbord med sill, skinka korv mm, ganska likt ett svenskt julbord men mer spanskt. Efter maten var det dags för julklapparna mest till barnbarnen men även vi fick nyttigheter såsom Bearnaeissås, chokladpudding mm.

 

Jullunch i sittbrunnen

 

Julmiddagen förbereds av Josefin och Thomas, Josefin skär lök med simglasögon för att slippa gråta

 

 

På annadagen beger dom sig till Barcelona tillsammans med Eva för att göra stan tills dom åkte hem på söndagen. I samband med deras avresa kom ett otrevligt oväder med regn och hårda vindar som varade till måndagen. Vi såg på TV hur området norr om Barcelona drabbas med sjunkna båtar, översvämningar, raserade bergsväggar mm. Tarragonaområdet skall inte ha haft sådant dåligt väder på 50 år, varför ska vi vara här då?

Söndagen 29 december kommer Eva,s syster Pia med maken Inge och är hos tlll den 7.1.

 

Vi har haft bekymmer med vår varmvattenberedare ett längre tag, vi tycker den har läckt något, men nu har den lagt av som fungerande varmvattenberedare.

 

Nyårsafton 2008

Vi firade nyår på en restaurang i anslutning till hamnen. Vi var enda utlänningarna bland alla spanjorer. Det var ungdommar, äldre par, familjer och olika konstellationer och gemensamt för alla var glädje. Det fanns 2 menyer att välja på och man kunde komma klockan nio eller tio. Maten var god och miljön trevlig. En tradition vi aldrig hört talas om är att när nyårsklockan slår sina 12 slag så tar man en vindruva till varje slag samtidigt som man räknar slagen, det var jobbigt att hinna med. Vi fick hattar, tutor, ballonger och serpentiner att dekorera oss och bordet med.

 

Här är Pia o Eva vid 12-slaget

 

 På trettondagen fyller Inge år, vi firar det med en Spansk traditionell trettondagskaka

 

20 januari, Stockholm

Besöket hos ortoped nr. 2 gav samma resultat som det första besöket, knäet är utslitet och går inte att åtgärda så att det blir funktionellt igen utan en knäprotes behövs. Vi står nu på kö för att genomföra en operation och vet inte när den blir av då väntetiden sammanfaller med vårdgarantins 3 månader. Vi har dock sagt att vi kan ta en operationstid med kort varsel. Vi känner dock att vi måste ner till båten innan operation för att göra iordning den för en längre tid av stillaliggande så den 5 februari åker vi ner och hem igen 16 februari. Vi räknar inte med att kunna vara klara för att segla förräns till hösten så båten blir liggande i Tarragona tills dess.

 

Torsdag 5 - Måndag 13 februari

Denna gång reste vi med Spanair och SAS och flög mellan Arlanda och Barcelona. På grund av Kjell,s svåigheter att gå upptäckte vi att vi kunde beställa rullstol i Barcelona som väntade vid planet när vi landat. Eftersom planet stannade ute på plattan hade de en handikappbil som tog oss till bagageutlämningen och sedan ända till järnvägsstationen. Det är väldigt långa avstånd här så vi sparade säkert en timme på detta arrangemang vilket var väldigt skönt för knäet. Vi kom till båten 21.30 i mörker och det första vi såg var att en mantågsgrind hade formen av ett S, här hade det hänt saker, och när vi öppnade luckan och trevade oss ner för att stänga av larm och tända lyset var det kaos. På durken låg 7 krossade porslinstallrikar av våra 10 och allt som stått framme hade kastats omkull. Det var bara att börja städa i någon timme innan vi kunde göra båten sovvänlig och fått upp tillräcklig värme.

 

Den skadade mantågsstöttan

 

 

Porslinskross

 

Orsak var att veckan innan hade de haft nästintill orkanvindar med tromber som passerat hamnen. Båtarna hade legat ner och vi måste ha fastnat i läbåten på styrbordssidan för att få inte skador bara på grinden, utan även relingslisten i trä hade skador. Även Doublefun hade fått sitt relingsräcke sönderslitet. Även denna gång fungerade inte kylen, trots att vi hade haft reparation av den i december.

 

Vår vistelse blev fylld av jobb, demontera gamla trasiga varmvattenberedaren och montera den nya vi haft med oss från Sverige. Det var samma mått på båda beredarena men den gamla hade mjuk isolering på utsidan medans den nya hade plåtutsida och isolerig mellan varmvattenbehållaren och yttre skyddsplåten. Bekymret nu blev att den gamla fick mindre diameter, ca 1 cm, än den nya så den nya gick inte in utan att såga upp en bit av kojbotten. Kylrreparatören kom en timme efter vi ringt och säger att det är evaporatorn som antagligen behöver bytas och det ordnade han på fredagen. Vi fick även mantågsgrinden ordnat på fredagen.

 

Vi tyckte det var för tätt mellan båtarna, se bilden med mantågsstöttan, så vi förhandlade till oss en ny plats mellan 2 lite större båtar och där vi hade luft mellan skroven. Vädret var dock så blåsigt under veckan att vi flyttade först på fredageftermiddagen till den nya platsen, en båttur på ca 40 meter. Eftersom vi inte vet något om när vi kan börja segla igen beroende på hur knäoperationen utfaller förhandlade vi till oss att ligga till slutet av augusti på förmånliga villkor.

 

I motorn, en Volvo Penta MD22L-B, finns det ingen offeranod på saltvattensidan i kylsystemet vilket kommer att ge obotliga rostskador p.g.a. de olika metallerna som finns i det systemet så jag har beslutat mig för att åtgärda det. Det var Peter på Martec som sa åt mig att demontera ena ändlocket på värmeväxlaren och ta hem det så skulle han borra upp och sätta dit en zinkanodplugg. Så nu är motorn obrukbar.

 

Ett annat fel vi haft sen vi var i Kielkanalen 2007 är att vi inte kan stänga av motorn med nyckeln utan är tvungen att gå ner och stänga av på nödstoppet på motorn direkt. Efter att ha letat vad det kunde vara för fel där jag bytt olika delar återstod det nu att byta en stoppmagnet som sitter fruktansvärt illa till. Jag började med det men blev tvungen att ge upp efter ett tag. När vi sen provkörde motorn ett tag så fungerade det att stänga av med nyckeln. Motorer är bra konstiga saker. Vi prövade flera gånger och det funkade alla gånger utan den gång när vi flyttade båten, då gick det inte att stänga av igen. Mystiskt är bara förnamnet.

 

Det är inte bara bekymmer och elände det finns positiva saker också. Ligg så länge man vill på morgonen, ät god mat och drick gott vin för 2€/flaska. Om vi känner för det går vi ut och äter middag vid 21-tiden. En drink på grannbåten eller grannbåten på drink hos oss är också trevligt. En sån kväll kan avslutas att vi går ut tillsammans för en bit mat någonstans. Vädret har stor betydelse, vi hade temparaturer på 10-15 grader på dagarna och 6-12 grader på nätterna. Vi ser på svensk TV eller lyssnar på svensk radio via internet. Vi kopplar ihop datorn med TV:n så vi får det på TV precis som hemma. Det är inte direktsändningar på TV utan sparade program men det har ingen betydelse.

 

Vår hemresa på måndagen höll på att gå om intet då det var någon form av stopp på sträckan till Barcelona, utryckningsbilar stod placerade på många ställen utefter sträckan och stoppen var många så vi var ca 45 minuter sena till Barcelona och tåget till flygplatsen fick vi vänta på en 30 minuter men vi hann ändå.

 

I och med detta är skrivet så avbyter vi livet i Tarragona och har en vardag i Sverige. Om det blir något skrivet om det vet jag inte men jag lägger upp en sida som heter 2009.

 

Nu är vi inne i september 2009 och har kommit in i vardagslivet här och därför fortsätter vi på denna flik.

 

Fredag 4 september - 11 november

  

Vi kom med bilen till båten den 4 september på förmiddagen. Båten såg ut att ha mått bra, inga skador synliga, varför jag funderar varför hon i tid och otid skickat SMS till oss (larm kommer från båten via SMS). Hon har antagligen bara saknat liv ombord.

 

Det blev mycket att städa först, all röd sand från däck och allt damm inne innan vi kunde börja plocka upp allt vi haft med oss i bilen. Det är varmt på dagarna, uppmot 30 grader och ca 22 på nätterna. Som, vanligt är det saker som inte fungerar när man ska starta upp nu var det kulventilen på förliga toaletten som inte gick att öppna. Det innebar ett dopp och med en skruvmejsel skrapa bort snäckbeväxningen medans Eva vred på kranen innifrån. Till slut fick vi upp den så nu fungerar den.

 

Vi har undervattenfilmat S-drevet för att se om det var någon kraftig beväxning på propellern, som den vi hade när vi lämnade Lagos. Men vi kunde inte se någon särskild beväxning. Vi kunde också se att offeranoden (ska skydda propellern från korrosion) på propellern var intakt. Det innebär att den Isolationstransformator vi installerade i Lagos verkligen fungerar. Innan dess så försvann offeranoderna på väldigt kort tid. En bieffekt vi får av isolationstransformatorn är att när den är igång kan vi ej använda kortvågsradion som blir utstörd. Jag var även ner och filmade bogpropellern och den var för mycket beväxt, måste åtgärdas. Jag försökte liksom i Valencia med handen krossa skalen men det är bara lite jag får bort så det får bli när vi tar upp båten och vårrustar den innan vi ger oss iväg i vår.

 

Så här såg propellern ut

 

 

 Nu har vi lyckats stuva undan det mesta så att vi kan ha vanlig duk på bordet i salongen med en välfylld fruktskål på så vi tycker att vi kommit iordning till vanligt liv på båt.

 

Nu inleder vi vardagen med en liten frukost mellan 07.30 och 8.00, fil, för att sen ge oss iväg på en cykeltur på piren, tur o retur blir den 11 km. Vi kan bara ta kortare turer för att inte Kjell,s knä ska bli inflammerat och svullet. Vi började med 5 km, ökade till 9 km vilket gav ett kraftigt bakslag så nu måste vi vila några dagar. När vi kommer tillbaks igen blir det att göra lite med båten Vid 10 tiden fortsätter frukosten med te o smörgås. Efter frukosten går Eva och handlar och Kjell stannar o pular lite på båten.

 

Vädret ligger mellan 22 och 30 grader med växlande molnighet och ibland lite svalkande vind.

 

Vi tar en lätt lunch vid 14-tiden och tar sen lite siesta för att läsa eller så går vi 500 meter till badstranden och sitter i våra regisörsstolar och läser och tar ett dopp i det 25 gradiga vattnet mellan varven.

 

Middagen äter vi mellan 20 o 21 och består mest av lätta rätter såsom gambas (jätteräkor) tillagade på olika sätt, kyckling eller fisk. Till det tar vi oftast något glas vin som oftast kostar mindre än 3€ flaskan. Nu har det blivit mörkt och kaffe avslutar dagens näringsintag och vi sitter då och tittar på den enorma aktivitet som Nautiska klubben har 50 meter från oss. De har tre banor för ett racketspel som är något mellan tennis och squash.

 

Middag i sittbrunnen

 

Dessa banor används hela dagarna, på förmiddagarna är det förskolebarn som håller sig sysselsatta här med sina härliga glada rop. Under siestan är det ganska tomt men redan vid 15-tiden börjar det bli fullt på banorna. De håller på till elva-tiden på kvällen. Det är mycket föräldrar som har med sig sina barn medan de spelar. I helgen var det klubbturnering så det var fullt med vuxna och barn ända fram till 21-tiden i söndags då klubbmästarna korades, de spelar oftast dubbel.


Klockan 21.30 är det dags att lyssna på kortvågsradion, Scandinavian Maritim Net på 14 325 kHz pågår då. Det är skandinaviska radioamatörer som då håller kontakt med varandra runt om i värden. Det hela leds av Mats, SM5DXJ, från Spånga, Gustav, SM4DLS, från Gustavs i Dalarna och Helge, OZ8YW från Danmark. Det har varit väldigt bra konditioner med Mats och Gustav men sämre för att prata med Helge. Däremot har det varit svårt att få kontakt med andra båtar, Pekka på Corona AQ ligger utefter Algarvekusten och Anders på Arctic Fox i grekiska övärden har jag bara hört att de funnits i bruset. Sylvia som ligger i Karibien har hörts något bättre men inte så att det gått att prata med henne.

 

En av höjdarsysselsättningarna är att när det mörknat, efter 21, så tar vi upp datorn och sätter på sittbrunnsbordet. Vi lägger i en bra DVD-film och sitter och tittar i den ljumma natten samtidigt som vi tar lite kex, ost och vin.

 

Vi har även gjort iordning båten för avfärd, satt på försegel, tagit bort skrovsskydd och sjöstuvat inne i båten. För endera dan så kastar vi loss för att ta oss åtminstonde de 7 sjömilen till Torredembarra där vi ska fylla diseltanken. Eventuellt stannar vi borta någon natt eller så för att pröva på hur det är att vara seglare på väg, och inte bara seglare liggande i hamn.

 

En lustighet vi hörde när vi kom förra fredagen var att i grannstaden/byn, Torredembarra 12 km bort, hade dom helgdag då. Tänk er en lokal helgdag, det vore något för den svenska produktionen.

 

I dag fredag den 11.9 skulle Eva gå och köpa några hela fiskar att grilla men kommer hem tomhänt, för nu är det lokal helgdag i Tarragona. Vi har dock mat på båten så vi kommer att klara oss så ni behöver inte vara oroliga för det.

 

Lördag 12.9 -

Lördagen var vanlig lördag så nu gick det att köpa fisk som vi sen grillade på elgrillen.På söndagen kom ett rejält åskoväder med som varade ett par timmar mitt på dagen och snurrade runt oss. På kvällen hade vi stjärnklart men några mil ut till havs så var det ett gigantiskt skådespel med blixtrar var 5:e sekund som lyste upp molnmassorna där i ett svagt rött sken.

På måndagen skulle vi ta en segeltur på 7 NM till Torredembarra för att tanka diesel men vädret var så osäkert så det blev bilutflykt dit istället. Vi kommer nu in i en vecka med sämre väder.Vi vaknade till regn på tisdagen och rusade upp för att ta bort myggnät och stänga luckor. Regnet höll i sig hela dagen och temperaturen var bara 20 grader så det blev inomnhusaktiviteter. Kvällen var dock molnfri så vi satt ute och åt middag och sen blev det lite prat på kortvågen med SM4DLS Gustav.

 

Så här arrangerar vi grillningen

 

Och här syns resultatet

 

 

 

Här syns tennis/squashbanan från sittbrunnen

 

..och här en annan utsikt från sittbrunnen

 

...och här en tredje utsikt, mot marinakontoret och en restaurang ovanpå

 

 

 

På onsdagen var vädret bra igen, inget regn och 22 grader så nu skulle vi pröva på backarna i Tarragona och vad Kjell,s knä tyckte om dom. Det var den första riktigt tunga promenaden med ett stort inslag av backar. När vi efter 1,5 timme var tillbaks på båten så tyckte vi att det hade gått hyfsat. Det var svårt att gå på slutet men det kurerades genom att ha benet i högläge och inga mer promenader denna dag. Vi tog några kort när vi var ute som vi visar nedan. På torsdagen blev det både promenad och cykeltur. När vi var ue och letade efter take away mat på kvällen hittade vi inget som tilltalade oss så vi valde att slinka in på samma restaurang som vi var i på nyårsafton. När vi sitter och äter öppnar sig himlens portar och det vräker ner och vi som inte hade stängt alla fönster o luckor. Det värsta när vi kom tillbaks var aktre toaletten som hade ca 5 cm djupt vatten på durken. Därefter var det dags att koppla ur antennerna när åskovädret slog till och varade framot midnatt.

 

Det har varit en längre period med regn, åska och blåst.

 

Vi hade lite svårt att hitta guldkrukan vid regnbågens ände

 

Mellan den 16 och 23 september är det Santa Tecla fiesta i Tarragona. Santa Tecla är stadens skyddshelgon och spanjorerna vet verkligen hur man festar. I helgen var det fullt med folk på stan, hela familjer är ute och fingår och tittar på allt som sker. Det är Mänskliga torn som byggs, Folkdansuppvisningar, Provsmakningar på speciella rätter o Santa Tecla drycker (starka grejer). Fyrverkier och allmänt festligt.

 

På Rambla Nova satt dessa damer och knypplade vid långa bord

 

För mer bilder från Santa Tecla gå till Bildgalleriet

 

Här är ett av alla de Mänskliga Torn de byggde på torget

 

Våra engelska vänner på Nautcat 44:an Samothrace har nu kommit tillbaks. De har bott flera år här i Tarragona och känner väl till festandes alla vedermödor så på söndagen var de ciceroner åt oss och visade hos hur man gör en riktig fiesta. På kvällen var vi så slut så vi satt bara i sittbrunnen och slösåg en DVD-film.

 

Spanjorerna vet verkligen hur man njuter av sin Fiesta. Hela familjerna är ute i stan, de promenerar, äter och ser på de olika aktiviteterna. På dagarna, kvällarna och nätterna är det fyrverkerier så det står härliga till, vi börjar faktiskt bli lite trötta på alla fyrvekerier.

 

Eva studerar häftet med Fiestainformation

 


På Rambla Nova är det fullt på barer o restauranger 

 

 

Folk älskar fyrverkerierna

 

Så har den första svenska båten sen jul (under tiden vi varit här) kommit in. Det är Lady Ann III med Annbritt och Ingemar som är på väg mot Frankrike och Port Napoleon. Lite sangria och samkväm i sittbrunnen var bra för oss vars umgänge består av oss själva och några engelsmän. Att obehindrat få prata moderfsmålet kändes skönt.

 

Idag fredag 25.9 tar vi flyget från Reus flygplats, 14 km utanför Tarragona, till Palma Mallorca. Vi kommer nu att ha semester från båtlivet en vecka och umgås med våra barn och barnbarn vilket blir jätteroligt. Vi har 3 födelsedagar för barnbarn att fira där.

 

Se mer under fliken Mallorca

 

 Åter från Mallorca 3 oktober

Under tiden vi var på Mallorca hade många nya båtar kommit både till marinan och i megayachthamnen. De flesta som låg i marinan gav sig iväg på måndagen men några stannade.

 

Nu var det läge att ta årets segeltur, eller åtminstone båttur. Tisdagen utlovade vindar på 4-8 knop (2-4 m/s), ingen regn men en del moln. Vi gav oss iväg på förmiddagen, rullade ut storseglet som visade sig vara fritt från malhål. Vinden var för svag och kom mitt i nosen så snabbt in med det igen. Efter 7 NM kom vi till Torredembarra där vi tankade diesel och sen vände vi hemåt igen. Nu var det plattläns och dags att pröva genuan, efter 7 sorger och 8 bedrövelser fick vi ut genuan. Men än en gång var det för lite vindar och för mycket dyningar så vi gömde snabbt genuan på rullen igen.

 

Men ankra för lunch o bad lät skönt så ner med ankaret på lämpligt ställe, 5 m djupt. Men dyningarna tillät oss endast att ta ett snabbdopp för att sen snabbt dra upp ankaret och sätta fart till vår trygga plats på E-pontonen plats nr 2 i Port Esportiu de Tarragona.

 

Nu fick vi äntligen vår lunch, dagen blir inte alltid vad man föreställt sig.

 

4 -15 oktober

Vädret har varit bra, inte för varmt utan dagstemperaturer på upp till 26 grader. Det är en positiv utveckling med knäet så vi kan nu röra oss mer, tyvär är det backigt här men det ger gymnastik så det är väl bra. Vardagslivet innebär båtunderhåll och små utflykter. På kvällarna är det DVD-film i sittbrunnen eller om internetuppkopplingen är god tittar vi på web-TV.

 

Vi råkade ut för en tråkighet när vi hade tvättdag, någon hade tvättat något så att vår tvätt luktade petroleum vilket inte gick bort genom lufttotkning. Så efter att reparatör varit och rengjort tvättmaskinen blev vi tvungna att tvätta om. Tiden har vi men det är inte roligt.

 

Vi fick en hälsning i Gästboken av Ingemar och Berit Holmsten att de skulle åka förbi och tuta då. Nu blev det inte riktigt så utan de stannade på en camling 9 km utanför Tarragona så vi hämtade dom med bil och sen hade vi en mycket trevlig eftermiddag och kväll tillsammans.

 

Ingemar o Berit med Eva

 

 16- 30 oktober

Värmen försvann över en natt, 10 graders sänkning från en dag till en annan så vi blev tvungna att använda element på morgonen. Enligt väderkartorna är det ett kyligare väder över hela södra Europa: Vi hoppas på bättring av detta dumma tilltag.

 

Söndagen 18.10 kom våra vänner Ewa och Olle vid 22-tiden. Det var ett roligt återseende och kvällen blev sen innan vi kojade. Oturligt nog så började en ostadig vädersituation nu så vi hade dagar med heldagsregn och blev lite fast på båten då utfflykter i Tarragona skulle blivit för blöta. Vi gjorde bilutflykt till Ebro-deltat där en hel del fåglar håller till. Vi tog lunch på den nybyggda marinan i La Rapita och tyckte nog att vi hade det riktigt bra.

 

Olle och Ewa på ett turisttåg i Tarragona

 

 

 

Mellan 14-tiden på torsdagen och 12-tiden på fredagen steg barometertrycket från 994 hPa till 1016 hPa vilket är osedvanlig stor tryckskillnad. Detta uttryckte sig i hamnen såsom ett extremt högt vattenstånd.

 

Barometerutvecklingen mellan 21 och 23 oktober

 

Söndagen 25 tog vi tåget till Barcelona för att göra staden. Vi åkte rundtursbussar, Hopp On Hopp Off, åt god mat, gick på museum och bara vandrade runt. Barcelona är trevligt att vistas i så vi stortrivdes. Vi hade valt ett hotell i gamla staden till ett hyfsat pris så vi hade en central utgångspunkt för våra utflykter.

 

Olle, Eva och Ewa på Ramblan i Barcelona

 

 

Vi åkte tillbaks till Tarragona och båten på tisdagen medan Ewa och Olle stannade kvar för att åka hem till Sverige på torsdagen.

 

Nu är det åter vardag i Tarragona med promenader, cykelturer, bilutflykter och felsökning för att kunna stänga av motorn via nyckeln som slutade fungera i Kielkanalen 2007. Jag har här stor hjälp av Clas på Doublefun som hjälper mig via mail hur jag ska identifiera och åtgärda felet.

 

31 oktober - 16 november

 

Det har varit en längre period med mycket blåst, upp mot 20 m/s, och det gnisllar o rullar i båten då. När det varat tillräckligt lång tid blir vi väldigt less på det då det hindrar en del av vardagen.

 

Vårt båtunderhåll forftsätter med tvättning och vaxning áv överbyggnaden och akterspegeln, putsning av allt rostfritt och mycket mer.

 

Vi blev av med all Internetuppkoppling några dagar då någon hade klippt av alla kommunikationskablar till marinakontoret så dom är utan telefon, fax och koppling till kontokortsservice. Då fick vi gå och sätta oss på en WiFi bar i marinaområdet, som uppenbarligen är en träffpunkt för mogen ungdom, för att komma åt vår mail.

 

Knäet skulle sättas på prov genom att besöka Barcelona båtmässa som vi även besökte förra året och då knäet blev mycket dåligt. Vi tar tåget till Barcelona och går till Port Vell där den flytande delen av mässan finns. Eva föredrar att turista så jag får gå själv. När jag ser 2 svenskflaggade båtar kan jag inte låta bli att gå ombord på den ena, Najad 440, och säljaren är en trevlig portugis. Det blir ganska långt snack med honom om Najad och kvalitet på båtar. Den andra svenskflaggade båten var en Najad 570 men det känders långt utanför tankens möjlighet att skaffa en sådan och då kanske jag skulle bli missnöjd med Aguila så jag lät bli. Jag gick sen ombord på en helt nya Bavaria 55:a som de bytt konstruktionsteam till och det var verkligen inte klassiskt Bavaria-stuk. Vill man ha en 55:fotare för en billig penning (i förhållande till andra) så är detta ett mycket gott alternativ. Jag tror dock inte att det är något för de nordiska vattnen utan mer för varmare trakter där man vill sola och vistas på stora däcksytor. Från båtarna tog jag mässbussen till mässhallarna som förra året var i 5 hallar av samma storlerk som A-hallen på Stockholmsmässan, i år i bara 2 hallar. Nu fanns det ytterst lite båtar de visade i hallarna mot förra året ooch ingen segelbåt. Förra året visade de en helikopter men den var i år utbytt mot ett litet ensitsigt sportplan. Jag såg en nyhet jag aldrig tidigare vetat om att det finns och det är en 30 cm lång rostfri länk mellan bogankare och kätting som gör att ankare ALLTID kommer in rättvända genom ankarrullen och på plats. Jag hittade också bra rostfria kättingkrokar, själv har vi en gulmålad krok som bara rostar. Sammantaget kan sägas om båtmässan att finanskrisen syntes tydligt. Med hjälp av smärtstillande medel och att sitta ner emellanåt så fungerade knäet utan allt för mycket smärta.

 

Bea och Roger kom och hälsade på oss torsdag till söndag och vi fick ett trevligt avbrott. Vi promenerade, åt god mat och umgicks. Vädret var bra så shorts var det lämpliga klädplagget tillsammans med kortärmad.Nu fick även Kjell se en del av Tarragona och knäet höll riktigt bra dessa dagar.

 

Här är Roger, Bea och Eva på Rambla Novas balkong med fritidsbåtshamnen i bakgrunden

 

Roger är en mycket duktig mekaniker och kan det mesta om båtel. Han lyckades fixa felet vi haft sen 2007 att vi inte kunde stänga av motorn med hjälp av nyckeln. Efter mycket letande och mätande hittade Roger ett kabelknippe som inte finns redovisad i motormanualen och hittade där felet. Tack Roger och buuuu Volvo Penta som inte kan redovisa elsystemet i handboken.

 

Bea och Roger myser i soffan

 

Peter som gav oss ideén till att dagssegla inne i Biscaya kom och hälsade på med sin fru Leni. Jag hade läst hans hemsida 2006 om ANNA V och om deras seglats till Västindien och hur de dagseglade inne i Biscayabukten och detta gjorde att vi beslutades oss för att gå yttervägen och inte genom franska kanalerna. Det visade sig senare att Peter och Kjell var kollegor, Kjell i Stockholm och Peter i Uppsala. Det var ett trevligt besök och förhoppningsvis kommer de iväg på seglats snart igen.

 

 

Vi åker hem med bilen för att vara i Stockholm den 27.11 och sen flyger vi tillbaks den 9 december. Vi har kommit fram till att vi inte använder bilen så mycket och vår plan var att flyga hem i mitten av januari för att åka tillbaks kring 8 februari. Sen skulle vi kört hem bilen i mitten av mars men efter vägsituationen i Sverige är osäkrare då så gör vi så här istället.

 

 17 november - 16 december

Bilfärden hem gick bra och vi passerade bland annat Chateaunuf-Du-Pape, en liten by med ett öppet hotell. Därifrån köpte vi med oss 6 flaskor av traktens berömda vin. Hemma blev det mycket barn o barnbarn, läkar o tandläkarbesök, besök på gamla jobben och träffa vänner.

 

En fredag/lördag var vi bjudna hem till Gunilla o Anders från Arctic Fox dit även Eivor o Sören från Apostrof samt Marianne o Clas från Doublefun var inbjudna. Vi låg tillsammans i Lagos vintern 2007/2008. Det blev en trevlig kväll med många bra historier, mest om vad som inte fungerar på båtarna. Arctic Fox ligger upplagd i Grekland, Apostrof ligger i sjön i Turkiet och Doublefun ligger i sjön i Sverige.

 

Vi flög med Norwegian till Barcelona vilket var både billigt och bra. Att flyga till Barcelona är en stor fördel för oss. Vi fick tre dagar med sol och varmt sen kom det regn med början i lördags. Vi kunde gå ut och äta middag på söndagkvällen då det inte regnade så mycket men sen började det REGNA. Vi lämnade inte båten förräns på tisdag morgon då regnet slutat. Sen kom kylan, 1 grad på natten och 6 grader på dagen. Vi har ett oljefyllt element som klarar att hålla 20 grader om vi rör oss så luften cirkulerar annars är det ca 15 grader när vi vaknar på morgonen.

 

16 - 31 december

Vi förbereder båten för besök av dotter, måg och deras 2 barn. De kommer i hällande regn måndagen 20.12. Sen är det regn hela dagarna farm till fredag, juldagen, då vi får sol för att få regn på lördagen igen. Det är inte roligt men vi gör så gott vi kan och är glada att vi har vårt sittbrunnstält där vi har allt blött och så använder vi värmefläkt för att torka. Julafton har vi julmat och julklappsutdelning precis som vanligt.

 

Julbordet

 

 

Julklappsutdelning

 

 

 

 På söndagen åker de till Barcelona för att vara där till onsdag och vi kommer efter på måndagen. Nu har vi tur med vädret, det blir svensk sommar med upp till 20 grader på dagarna. Vi skulle få besöka biltransportfartyget Don Pasquale och SM0XHU, Jörgen, som jobbar där men deras tidschema sprack så det belv inget av med det, synd.

 

Tillbaks i Tarragona blåser det och bara 990Hpq ger ett otroligt högt vattenstånd i hamnen så swellet ger visst obehag. Nyårsafton går vi på restaurangen som ligger i hamnen och vi får god mat till en billig penning, dock är det inte lika roligt som förra året men den restaurangen var tyvär stängd i år. Här finns inga fyrverkerier så det är lugnt på så sätt.

 

1 - 13 januari 2010

En tidig morgonpromeand på nyårsdagen avslöjar att det roligaste verkar vara att krossa glasflaskor. Det ligger glassplitter överallt, i hamnen och uppe i stan.

 

På lördagen får vi besök av Sanna och Ralph från Delphin III som ligger i Port Olympic i Barcelona. Det blir en trevlig dag med mycket snack om vad vi varit med om hitíntills och vad vi har för planer. Ett restaurangbesök avslutar kvällen innan de tar tåget tillbaks till Barcelona.

 

Den 5 januari är spanjorernas stora juldag, då kommer de 3 Kungarna, barnen får presenter och en speciell kaka bakas. I år var det nationella TV-bolaget här och spelade in hela spektaklet för att sändas över Spanien och övriga världen. Tyvär regnade det sen dagen innan men det hindrade inte de 3 Kungarna och inte heller barnen som åkte kortege och kastade ut godis till folket. Vi tittade på kungarnas ankomst med båt i hamnen och gick sen hem och såg resten på TV i 2,5 timme.

 

Här kommer Kungarna som står i fören

 

Sent på kvällen får vi ett SMS från äldsta barnbarnet Josefin att titta på Web-TV från Uppsala och Storvreta Cup i innebandy där dom skulle spela final på morgonen. Nu hade vi dålig uppkoppling så det stod mest still men vi hade turen att se Josefin slå in 2-1 målet och  slutresultatet blev 3-1.

 

På trettondagen hade regnet slutat och vi tog en promenad upp till gamla stan.

 

 

 Nu börjar en kall och snöig period i Spanien.  6 km från oss, i Salou, har det kommit mycket snö och 2 mil härifrån 6 dm snö men vi har sluppit undan med bara regn i 36 timmar. Temperaturen har varit nere på nollan hela dagar och vi håller oss inne i båten som har behagliga 20 grader med hjälp av oljefyllt element och värmefläkt.

 

Nu börjar vi med en del båtjobb såsom att flytta upp akterlanterna högt upp på radarstolpen,  signalhornet som vi satte på masten 2007 låter inte längre så den har pensionerats på plats på masten, det gick inte att skruva bort den pga oxiderade skruvar. Nytt signalhorn sitter nu på radarstolpen i skydd under plattan högst upp på stolpen. Den nya bananformade ankarsvirveln har nu kommit på plats, se bild under Teknikbilder. Vi har skaffat oss ett ritprogram, Smartdraw, och gör nu ritningar över alla installationer som skett, har inte blivit av tidigare.

 

14 januari - 7 februari

3 intensiva veckor av att krama barnbarn, träffa vänner, jobba i bostadsrättsföreningen, läkar- o tandläkarbesök. Allt under en period då kvicksilvret inte kröp över nollsträcket.

 

8 -16 februari 2010

Åter i Tarragona, ett regnigt och blåsigt Tarragona, inte alls välkomnande. Regnet varade i två dagar sen kunde vi börja vara ute men kylan kom istället, ca 2 grader på nätterna 10 på dagarna är inte mycket att skryta hem med.



Vi börjar vänja oss vid att Tarragonaborna vet hur man festar, nu är det Carneval de Tarragona mellan den 6 och 16 februari. Den karnevalen sätter punkt för ett lösaktigt och roligt liv under 40 dagar. Det är alltså en katolsk tradition, som på så många andra ställen, som avslutas 40 dagar före påsken, fasteperioden inleds nu.


Vi har beskådat en tävling som går ut på att åka nerför en kurvig backe i något som rullar på hjul, gärna så fantasifullt som möjligt. Vi fick se män på rollerblades i röda trikåer och vita lakan som de flaxade med som vingar, tåg med vagnar gjorda av wellpapp, diverse olika utformade kundvagnar, cykel med äldre herre iklädd olika skinnfällar, drakar, sängar ja nästan allt fanns där. Jag har lagt ut 63 bilder från karnevalen i Bildgalleriet.

 

Bemannad kista var ett av alla farkoster

 

 

En av karnevaldeltagarna


Nästan alla barn från 6 månader och upp hade någon fantasidräkt på sig, Prinsessor, Stålmän, Läderrlappar, Riddare, Katter, Rödluvor jag allt fanns där. För tonåringarna var fantasin lite mer avancerad och gick nog mest ut på att imponera på det motsatta könet i samma ålder. Över 20 år och upp till rullatorålder visade en otrolig mängd av varierande utstyrsel. Det var nog ca 20% av alla vuxna som på något sätt hade ett maskeradtillbehör.

 

Exempel på barnens utstyrsel


Karnevalen gick genom halva staden och bestod av 100-tals olika tåg med mängder av dansande män, kvinnor o barn. Det sprutade eld ur tjurens horn, gripens vingar o klor, det dansades enligt Rio-karnevalförebild (6-8 grader ute). Det olika karnevalsflottarna framfördes av bilar, traktorer, truckar och allehanda konstiga motordrivna transportmedel. Musiken som mest bestod av trummor var hög och intensiv.

 

Karnevalsflotte


En intressant iakttagelse var att det fanns inga störande, skrålande eller berusade personer, bara sådana som hade kul och alla åldrar hade kul tillsammans.


Karnevalsveckan avslutas med en parad av människor utklädda till sorg, död och elände. Allt för att visa att nu är det slut på det roliga.

 

17 februari - 5 mars 2010
Vädret har nu blivit bättre, vi har nästan (andra gör det) kunnat börja använda shorts. Vi cyklar eller promenerar på dagarna samt ägnar några timmar att vårrusta båten. Vi har vaxat överbyggnaden (inte bra för det nya knät), gjort iordning wincharna, påbörjat bättringslackning inne i båten, lyft alla durkar och tvätta därunder, lagat gelcoatskador mm.

 

Vi har begärt in offerter på att ta upp båten för bottenbehandling från 3 företag i Torredembarra och Roda de Barra och priserna varierar mellan 1 500 och 2 200€. Vi såg att en av grannbåtarna blev upptagen här på varvet och gick och tittade på den. Det visade sig att kranen här tar 12,5 ton men att det i piloterna står 7 ton varför vi inte har frågat här. Ny fråga och nytt pris, snabbt beslut eftersom det bara kostar 842€ här. Det känns lite märkligt med så stora prisskillnader. Så kring den 10 mars tar vi upp henne för att stå på land i 3 dagar och vi passar då på att tvätta och vaxa friborden.

 

Vi har nu beställt upptagning på ett varv utanför Rom till midsommar, flygbiljetterna är också beställda för att åka hem och sen tiilbaks i augusti. Vi kommer att vara i Sverige under mellantiden.

 

Vi har haft våra båtgrannar Dave och Mary här på middag. Dave är en man med djupa kunskaper om allt från vett o etikett vid tedrickande till svensk kungahistoria, olika flygplanstyper, datasäkerhet, ja det mesta verkar denna begåvade man känna till en del om.

 

Vi kan nu föra över waypoints och rutter från datan till chartplottern på ett enkelt sätt. Det var dock inte enkelt att få det och fungera som det aldrig är när man själv ska klura ut hur datorn ska fungera efter ett visst önskemål. Riktigt klart är det inte ännu då det bara är den ena datorn det funkar med och inte den andra, som ändå är likadan.

 

Jag har också fått tillgång till ett dataprogram som räknar fram den optimala sträckan att segla och där hänsyn tas till väderprognos kopplat till båtens prestanda vid olika vindförhållande. Det torde vara bra när man ska segla längre sträckor över öppet hav såsom till Mallorca, vilket tar 16-24 timmar beroende på vindarna.

 

5 - 17 mars

Våren gör både framsteg men även bakslag. Rustningsarbetet fortskrider och så här färdig har hon nog aldrig varit. Vi har gjort en bilutflykt med Dave o Mary till den romerska akvedukten som finns utanför Tarragona. Det är intressant att se hur de förde vatten flera mil från inlandet tíll Tarragona vid kusten. På flera ställen är det akvedukter på flera hundra meter.

 

Måndagen 15 mars var det dags att ta upp Aguila för skönhetsbehandling under vattenlinjen. Arbetet utfördes här i hamnen och upptagningen gick mycket bra. Aguila blev högtryckstvättad, fick ny bottenfärg, nya zinkanoder både på S-drevet och på bogpropellern. Jag demonterade bogpropellrarna för att komma åt att byta zinkanod. Vi smörjde skrovgenomföringarna och vaxade friborden.

 

För att få ett drägligare boende än i båten tog vi in på hotell i 2 nätter.

 

Så här såg det ut när hon kommit upp

 

och så här såg propellern och S-drevet ut

 

Eva vaxar friborden, lite skönare än på stege i april på Bullandö

 

 

Så här fin ser hon ut innan sjösättning

 

Allt ska inte gå bra utan lite bakslag får en att veta sin plats. Eva bet av en tand som  visar sig vara svårlagad så det blev ett större ingrepp vid tre tillfällen för att ordna till en tillfällig lösning tills vi kommer hem igen.

 

18 - 28 mars

Vi tycker att vi skött om båten väl när vi var hemma. Men att det finns så mycket att göra så att vi sysselsätter oss ca 5 timmar dagligen känns märkligt. Förklaringen ligger antagligen i att det gäller att hålla sig sysselsatt så man känner sig nyttig. Rullfocksmekanismen har demontertas, rengjorts och smörjts som den aldrig blivit smörjd förut. Rullsegelwinchen har också blivit smörjd. Vi har tvättat och oljat in masten, Eva har åkt upp o ner i båtsmansstol. Vi har satt på genuan. Vi har tagit bort all coelan(en sorts lack som vi lade på 2004) från båda teakrelingslisterna och lagt på 5 lager ny coelan. Expansionskärlet i tryckvattensystemet exploderade när jag satt och läste morgontidningarna på nätet och Eva sov. Gissa om Eva kom upp fort. Vi hade ett expansionskärl på 1,5 l i plast som fick en 12 cm lång spricka. Det small som om vi blev påkörda av en båt och vattenpumpen pumpade ut vatten innan jag hann stänga av färskvattenpumpen. En bild på hur det såg ut hittar ni här.

 

Radiokonditionerna har varit dåliga på dagarna sista tiden så jag har varit lite orolig att återinstallationen av kortvågsantennen inte blev bra efter att den blev avtagen i samband med torrsättningen i förra veckan. I går kväll visade de sig att så inte var fallet. När jag pratar med Mats, SM5DXJ, på 11 325 kHz så ropar Sylvia, SM1WIQ/MM in från Greanada i Karibien. Så vi får oss en liten pratstund. Vi har inte haft kontakt sen januari 2009 då de lämnade Lanzarote för att gå över till Karibien. Även en bra kontakt med Gustav, SM4DLS, i Dalarna visade att utrustningen fungerade.

 

Nu börjar båtarna röra på sig och den danska båten Nausikaa med Inge Lise och Martin kom in. Vi blev bjudna på en drink i deras sittbrunn och fick en trevlig stund tillsammans. Även middag hos våra engelska vänner Mary och Dave blev en trevlig och sen tillställning.

 

29 mars - 5 april

Äntligen har vi rustat färdigt båten, det har resulterat att Evas vänstra arm är utslagen, saknar styrka i, sen 1 vecka. Detta plus en förkylning förmörkar tillvaron för oss nu. Vädret är nu svensk sommar, 20-22 grader på dagtid och 10-14 grader nattetid. Mest soligt och växlande vindstyrkor gör att båtarna från marinan nu under påsk ger sig ut med hela familjen i upp till 2 timmar innan de återvänder.

 

Det trummande vi har hört lördagmorgnar hela tiden vi varit här har kommit från en lågt belägen parkeringsplats intill marinan har nu upphört. Här har det övats inför långfredagens procession med alla flottar av kristussymboler och på långfredagen fick de göra sig hörda uppe i staden.

 

På eftermiddagen samlades alla deltagare i processionerna runt om uppe i staden, inte så långt från gamla stan. Det var sk. flottar med berättelsen om påskhändelserna för kristus. Jag har lagt in 19 bilder i bildgalleriet, klicka här.

 

Här syns en av flottarna med en del av berättelsen

 

 

I varje procession gick fanbärarte, här barn

 

 På annadag påsk gör vi båten i ordning för en sjötur så klockan 10 kommer vi iväg och sätter segel utanför hamnen. Tyvär finns det ingen vind så någon test blev det inte och efter 1 timme var vi inne på vår plats vid bryggan igen. Därefter blåste vi upp och gjorde iordning gummibåten som vi kommer att behöva använda när vi kommer till Mallorca vilket vi hoppas sker i slutet av denna vecka.

 

6 april - 7 april

Tillsammans med Dave och Mary gick vi till restaurangen El Pessadis för att äta en specialitet från Tarragonatrakten som heter CALCOTS och är en lök, till formen lik purjoloök, grillas i kraftig värme tills den blir väl genomstekt och sotsvart på utsidan.

 

Eva tar fram kärnan i löken som sen dippas i sås

 

Dave hjälper Eva att få rätt mängd vin i munnen

 

Dave, Mary och Eva alåter sig väl smakas av läckerheterna

 

Vissa klarar av att dricka utan hjälp

 

Den 7 april kom OSK:aren Jörgen med sin arbetsplats till Tarragona. Han jobbar på biltransportfartyget Don Pasquale som kan ta över 6 000 bilar i last. Don Pasquale är 227,9 m långt, 32,3 m brett och går 11 m djupt  Vi fick en mycket intressant rundvandring i hela fartyget. Eva tyckte det mest imponerande var maskinrummet och det var stort och det fanns mycket att se på där. Tack Jörgen för ett verkligen intressant arbetsplatsbesök.

 

Efter avslutad rundvandring visade oss Jörgen den snabbaste vägen att lämna skeppet på. Det var att åka med denna farkost i en nödsituation.

 

 I och med att vi lämnade Tarragona 9 april så avslutar vi detta avsnitt och fortsätter på 2010.

 

Tarragona den 1 november 2008

 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54