S/Y AGUILA

Inför resan 2008

Uppdaterad
11 september 2008
Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Resestatistik
Reflektioner 2008
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

Nu är det bestämt, den 14 juni 2008 tar vi flyget till Faro och blir seglare på heltid. Detta är passerat och på månadsflikarna skriver vi om hur det är. 

 

Vart färden skall gå är inte bestämt ännu men lärdommar från 2007 års segling är att vi inte ska ha fastställda datum och platser utan vi ska göra det vi känner för.

 

Den övergipande planen är dock att vi seglar ner till Rio Guadiana som är gränsflod mellan Portugal och Spanien. Den vill vi gå upp i och se hur det är. Sen fortsätter vi till Gibraltar för att fortsätta Spanska solkusten österut. Eftersom vi kommer iväg så sent på året, kring den 20 juni, blir det en rumphuggen säsong. Vi räknar med att ta oss upp till Barcelona och att vi någon stans utefter den sträckan får ner dotter, måg o 2 barnbarn. Från Barcelona går vi över till Balearerna, Mallorca, Menorca, Ibiza och Formentera för att undersöka dem. Därefter tillbaks till Spanska kusten. Vi tänker ta chansen och titta på starten på Volvo Open Race som går från Alicante i början av oktober. Tyvär fanns det inte plats för oss och båten där när vi frågade i juli.

 

Vi måste försöka bilda oss en uppfattning var vi vill tillbringa vintersäsongen 2008/2009. Kriteriet är att det ska vara hyfsat varmt, finnas en social gemenskap och flygförbindelser med lågprisflyg till Sverige. Vi hoppas att vi träffar många seglare som kan ge oss tips om detta. Vi funderar på Alicante eller Barcelona. Vår tanke är att bo på båten över vintern och göra tillsynsresor hem. När vi kom till Alicante den 23 juli fick vi klart för oss att det inte finns vinterplats här så nu börjar vi undersöka möjlighet att ligga i Barcelona.

 

Men innan dess ........ 

Den första tillsynsresan till båten i Lagos skedde 27 december 2007 till den 13 januari. Då åkte vi ner tillsammans med Pia o Inge, Eva,s syster med man.

 

Den andra tillsynsresan till båten blev den 13 - 29 mars 2008. Då vårrustade vi båten. Det var den bästa vårrustningen av de 31 vi gjort. Shorts och T-shirt var arbetskläderna. Vad vi blev mycket förvånade över var att det fanns ingen fet mörk beläggning på båten. Hemma har vi alltid behövt tvätta båten ca varannan vecka på grund av smutsbeläggning. Är det mindre luftföroreningar där nere?

 

Kjell har under hösten gått Radarkurs samt tagit ett LRC-certifikat (kortvågscertifikat för marint bruk) på Stockholm Radio. Båda kurserna var bra och ökade på kunskaperna inom respektive område.

 

Vi har varit på OSK-träffar och bl.a. lyssnat på

-Lindisfarnes besättning om deras resa till Antarktisk 2006-2007. Deras hemsida hittar ni här

-Yaghan,s berättelse om motsvarande resa. Deras hemsida hittar ni här.

-Flying-Penguin,s berättelse om hur det är att bli påseglade av ett containerfartyg och de

  juridiska process som det blev i samband med detta

-Kortvåg o mail ombord

 

Nya lattor har skaffats att ersätta de 2 vi haft problem med. Vi har också låtit sy upp ett ankarsegel i röd segelduk som fästes i akterstagets hanfotsbeslag och bomnocken samt hissas med dirken. Vårt "båtrum" börjar fyllas med saker vi skall ha med oss ner. Det är elektroniska prylar och annat vi upptäckt kan vara bra att ha på båten. .

 

Vi har köpt följande piloter och sjökort:

  • Costa del Sol & Blanca
  • Costa del Azahar, Dorada
  • Islas Baleares
  • Mediterranean France & Corsica Pilot
  • Mediterranean Cruising Handbook, samt
  • Mediterranean Almanac 2007-8
  • 10 Imraykort, Gibraltar till Sardinien
  • 2 Imraykort, västra medelhavet samt hela medelhavet i planeringssyfte
  • 2 C-Map NT+ kort som täcker västra Medelhavet

Vi har skaffat en vattentät web-kamera så att vi kan besikta båten under vattenytan utan att bli blöta själva. Test av detta skedde under nyårshelgen. Testet utföll till full belåtenhet så till vida att jag lyckats få ihop alla delar som behövs för detta. Däremot visade det sig att kameran var vattentät i högst 8-9 minuter, sen blev det svart.

 

På grund av den hastighet zinkanoden på propellern försvinner har vi nu köpt en isolationstransformator från Mastervolt som förhoppningsvis ska kunna förhindra det. Volvo Penta har gett mig tipset att låta oxideringen vara kvar på propellern för att skydda den mot att ätas upp om zinkanoden tar slut.

 

Vi har också börjat tänka i banor att det är varmt i Medelhavet och att ett mindre luftkonditioneringsaggregat att använda när man har tillgång till 220V vore bra. Jag lyssnade med Dometic på båtmässan och det finns ett aggregat som kostar kring 35 000SEK vilket känns mycket. Den skall också installeras i samma utrymme där man vill ha kylan samt ha havsvatten att ta kylan ur. Komplicerat, hål i skrovet och dyrt gör att vi förkastar denna lösning.

 

Nedan visas vår färd 2007 (rött streck) och planerad färd 2008 (blått streck)

 

 

 

 Vi har hållit kontakt med våra vänner från Lagos som gav sig iväg i början av april.

De har haft ganska dåligt väder, regn och hård vind men Gibraltar, Afrikas nordkust samt Spanska sydkusten har de hunnit med. Det är Apostrof, Chessnock och Doublefun.

Arctic Fox som legat på varv hela säsongen för osmos-behandling sjösattes efter påsk men det gick så illa att mesanmasten förstördes. Läs mer om det här. De åkte ner i början av juni ochgjorde båten iordning och de gav sig iväg någon vecka efter oss.

 

Hur vår färd ser ut på kartan hittar ni under fliken 2008 och Resestatistik

 

Vi har åkt till Barcelona och gått till marionorna och hört om vinterplats men det fanns inte. Vi har däremot ett avtal att ligga sex månader i Tarragona, 9 mil söder om Barcelona. Tarragona är en världsarvsstad och vi ser fram mot tiden där.

 

 

  

 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54