S/Y AGUILA

September 2008


Uppdaterad
30 september 2008
Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Resestatistik
Reflektioner 2008
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

16 september

Vi åkte hemifrån 15.9 med taxi kl 11.15 till Cityterminalen och tar bussen till Skavsta sen flyg till Valencia, övernattning där, tåg till Alicante, buss till Torrevieja och sist taxi till båten dit vi kommer vid 14-tiden..

 

När vi kommer dit möts vi av en inte alltför trevlig syn, båten är helt rödbrun och en ryckdämpare har gått av. Den 10.9 hade det regnat sand och den 14.9 hade det kommit en hård ostlig kuling som ställt till en hel del bekymmer för många båtar.

 

Den röda sanden hade lagt sig som en tät hinna över solcellen  så den fungerade inte. Vi hade kylskåpet på under vår frånvaro och den hade dragit ner batteribanken till 54% och vi har ändå 600 ampertimmar.

 

Det var bara att börja med att köpa el och vatten i ett dygn så att vi kunde göra ren båten.

 

Även invändigt har rött damm trängt sig in.

 

Vi får kontakt med Anders på Arctic Fox på kortvågsradion och får ett kort snack om vad som hänt sen senast. Kl 2130 är det Scandinavian Maritim Net på kortvågen och vi välkomnas tillbaks av Sylvia, SM1WIQ/MM, Helge, OZ8YW och Gustav, SM4DLS.

 

Så här såg båten ut

 

17 september

Vi får båten iordning, betalar för att stanna i sju dagar, bunkrar och jobbar med olika saker. Även noggrann städning inne i båten sker. När Eva är och handlar börjar det regna, första gången sen maj sa någon, och i en trappa med kakelplattor halkar hon och slår sig illa. Stora blåmärken och bulor blev resultatet av detta. Vi upptäcker att kylen inte stänger av sig och att vi inte får lägre än 8 grader. Då förstår vi varför batterierna var så utdragna, kylen har gått dygnet runt i en veckans tid utan att solen har kunnat fylla på då solcellen var helt täckt av sand. Vi har idag fått en reklamlapp på båten om båtreparation, lämpligt, så jag ringer och det är en engelsman som ska kontakta den som håller på med kylar och ringa mig imorgon förmiddag och bestämma när de kommer imorgon eftermiddag. På kvällen får jag kontakt med Clas på Doublefun på kortvågen. De ligger på Mallorca efter några dagar på Menorca. Det är alltid trevligt med lite kortvågsprat så klockan 19 varje dag ska Arctic Fox, Doublefun och vi försöka få kontakt på frekvensen 4 147KHz.

 

18 september

När vi inte längre behöver gå upp för att gå till jobbet ligger vi lite längre än hemma. Det är en timme mörkare här på morgonen men 1 timme ljusare på kvällen så nu har vi lka mycket ljus i Sverige som i Spanien. Orsaken till detta är att där vi befinner oss går 0-meridianen och Stockholm ligger 18 grader ost. Var 15:de grad motsvarar 1 timme så Stockholm får solen drygt 1 timme före oss och på samma sätt går solen ner i  Stockholm en timme före den går ner hos oss.Ringde engelsmannen på förmiddagen?? Nej, klockan 5 ringde han och sa att de inte kunde komma idag!!!!!!. Vi befinner oss i manjanaland så det var inget annat att vänta. Men klockan 10 imorgon kommer vi. Eftersom det inte går någon nöd på oss och vi har betalt till onsdag är det bara att gilla läget och inte hetsa upp oss. För att trösta oss gjorde Eva potatisgratäng på spisen  Till det åt vi stekt kyckling från igår, sallad och en flaska rött vin. För att tömma rödvinsflaskan blev det några kex med ost och så avslutar vi måltiden med creme caramell som dessert. Nu är klockan 9 och mörkret smyger sig på. Såsom avrundning på kvällen tar vi Irish coffe i sittbrunnen att avnjutas tillsammans med Mordkommissionen på DVD. Kvällarna är ljumma så det räcker med en T-shirt och shorts.

 

19 september.

Det är molning när vi vaknar så solcellen kan inte fylla på batterierna utan vi beslutar ta en dags elström. Klockan 1020 kommer 2 engelsmän, 1 som övervakar och en som kan jobbet. Övervakaren får telefon och går snart. Det visar sig att gasen i kylen har läckt ut så det är nästan inget tryck alls därför blir det ingen kyla. Vi hade samma problem i nyår och lät fylla på gas då men uppenbarligen har vi en läcka någonstans. Gasen fylls på och kylan kommer meddetsamma men vi måste göra något åt detta när vi kommer till vintervila. 50€ fattigare och en fungerande kyl och se då kom solen också. Så nu laddas batterierna av både landström och solcellerna. Dagstemperaturen ligger på 26 - 28 grader och på natten 22-24 grader.

 

20 september

Lördag och det är tyst i stan. Spanjorerna tar sina båtar och ger sig iväg på några timmar. Vi tar fram våra ovärderliga Bromptoncyklar och cyklar runt i några timmar. Klockan 1900 har vi radioprat med Double Fun och Arctic Fox. Middag i sittbrunn i ljum sommarkväll sen lite kvällsdiskussion vid fotogenlyktans sken.

 

21 september

Vi tar bussen i 45 minuter till Alicante och frågar efter plats för 1 natt både på klubben och marinan. Klubben har ingen men marinan har en 15 metersplats för ca 85€, vi avstår.

Därefter går vi till Volvo Ovean Race village och får gå igenom säkerhetskontroll och väskröntgen innan vi kommer in tillsammans med mängder av andra nyfikna människor. Tyvär låg ingen Ericsson-båt inne och många av de andra var också borta.

 

Så här ser det ut i VOR village

 

På söndagarna är affärerna stängda i Spanien och vi måste bunkra mat för ca 1 vecka då vi räknar med att ha dålig landkonakt ett tag. Så måndagen räknar vi med bunkra och på tisdag morgon ger vi oss iväg. Vädersituationen har gett oss möjlighet att på tisdag gå till Moraya, onsdag till Formentera (den första ön i Balearerna) där vi blir kvar torsdag och går över till Palmabukten fredag. Det blir dagsetapper på 60, 60 och 75 Nm vilket i timmar utryckt ger 12 till 16 timmar till sjöss. Via nätet kan man beställa svajboj och det har vi gjort för 2 dagar på båda ställena sen måste vi ta hamn för bunkring mm. Jag har också kusin Evy med make Bengt som  kommer till Mallorca så vi ska försöka träffa dem.

 

22 september

 Igårkväll kom ett magnifikt åskoväder över Iberiska halvön. När mörkret kom såg enorma ljussken i molnen från söder rörande sig mot norr. Det kom närmare så vi även såg blixtarna och hörde knallarna. Jag kopplade ur de olika antenner vi har för att skydda en del av utrustningen vid eventuellt nerslag i närheten av oss. Regnet öste ner och på morgonen såg vi hur det runnnit ner sand från vanten och bildat sandhögar av rödbrun sand. Det blev att tvätta båten igen för att få bort sanden. Eva gick och bunkrade för en vecka. När vi tittar på väderutsikterna kommande vecka så har den förändrats radikalt. Det blir nu en vecka med ostadigt väder, regn o åska men inte så hårda vindar utom i samband med regn och åskskurar samt molnpassager. Ännu en gång måste vi ändra våra planer, denna gång till att vi vet inte när vi ger oss iväg. Just nu har vi sydlig vind på 10 m/s och den skall vrida till nord imorgon och avta något. Vår färd går mot norr så vi får se hur vi känner imorgon bitti. Tänkt avfärd är klockan 0600 för att nå Morayra innan mörkret faller. Det är dock ingen skönhetsupplevelse att gå mot vinden en hel dag i vindstyrkor 7-10 m/s så vi får se.

 

23 september

Så kommer då morgonen och vädersituationen är motvind 5-8 m/s åskbyar så vi ligger still.

Jag pratar med Helge på dagen om vädret och vi ångrar att vi inte gick eftersom det är lugnt hos oss. På seneftermiddagen kommer dock SO upp till 12 m/s från 0 m/s på mindre än 1 minut. Vinden vred även 180 grader. Nedanstående 2 bilder visar vad som var på gång. Fler bilder finns i Bildgalleriet under albumet Resan 2008.

 

En mäktig syn

 

En till mäktig syn 

 

På kvällen är det så stökigt i luften att vi inte har någon radiokommunikation. Vi beslutar dock att ge oss av 0600 i morgon bitti.

 

24 september

0430 går vi upp och gör båten iordning och kommer iväg 0530. Vinden är NV 5 m/s, skulle vara NO 2-3 m/s. Vi sätter storsegel och går för motor. Det märks att hon legat still länge nu, vi gör ca 1 knop lägre fart än när vi kom till Torrevieja. Kl. 0615 får vi VHF-vädret över kuststräckan Morayra - Allicante och på hela sträcken är det "Thundestorm", åskbyar. Nu har vi 2 dagar i rad sett hur dessa åskbyar är och vi vill inte vara i dem varför vi vänder och går tillbaks med svansen mellan bena. Det är inte roligt att tvingas ta ett sådant beslut, fegt kanske, men vi vill inte känna oss pressade att vi måste prestera denna sträcka just nu. Vi har inget direkt att passa så det är bättre att avvakta. Vid tvåtiden kommer regnet, inget lätt sommarregn utan hårt och mycket som varar fram mot 8-tiden på kvällen. Ingen åska dock idag.

 

 25 september

Regnet varar hela natten och hela dagen med kortare avbrott. Vi har sittbrunnstältet uppe med styrbordssidans skydd borta som då fungerar som dörr. Somm väderkartorna ser ut nu kommer regnvädret att vara kvar till 1 oktober och likaså motvinden, allt från 2 m/s upp till 15 m/s. Så idag ser det ut som att första möjliga bekväma avgång kan ske torsdagen den 2 oktober. Vi får avvakta och se. Det innebär att vi också omvärderar att ta vägen över Mallorca till vintervilan i Tarragona utan istället tar kusten upp och stannar till i Valencia några dagar.

 

26- 30  september

Regnet fortsätter och gör dagar och nätter blöta. Vi går ut mellan skurarna i övrigt blir det att läsa och jag skall skriva om vår resa för att publiceras i Tumba Kamraten, IFK Tumbas klubbtidning, till julnumret. Kortvågspratet fungerar bäst på dagtig vid 1230, 14 325 KHz, samt hyfsat lokalt för oss i Medelhavet vid 1900 tiden på 4147 KHz.

 

I lampans sken när regnt öser ner utanför sittbrunnstältet

 

 

 

 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54