S/Y AGUILA

Oktober 2008

Uppdaterad
16 oktober 2008
Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Resestatistik
Reflektioner 2008
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

Onsdag 1 oktober

Så kommer vi iväg 0740 och kan segla en del. Dagen bjuder på segling, motorgång, motorgång + segel. Fram till 11 måste vi ha långbyxor och långärmad tröja sen blir det shorts. Solen skiner och temperaturen når 23 grader. Vi tycker det är så skönt så vi hoppar över dagsmålet och fortsätter till framåt 16-tiden då vi fångar en svajboj utanför Altea, det ligger 5 NM nord om Benidorm. Vi badar i det 22-gradiga vattnet och bara njuter. Tyvär går det in en hel del dyningar så det rullar en del. Efter kvällspratet på kortvågradion blir det kojen och en ganska orolig natt då båten rullar mycket.

Dagsfärden blev 45,5 NM och 0 € i hamnavgift.

 

Här inne i viken var vår svajplats

 

 

Torsdag 2 oktober

Efter avfärd 0750 är det bara att konstatera att vinden lyser med sin frånvaro så motorn får tjänstgöra hela dagen som är varmare än i går och shortsen åker på redan vid 10-tiden. Vi passerar imponerande bergsformationer såsom en minikopia av Gibraltarklippan, fyrar som står placerade 100 meter upp på berg. Vi kommer fram till Denia 1330. Marina de Denia är en mycket positiv överaskning, "enbart" 31 €/natt och mycket trevlig miljö med många restauranger och folkrörelser på kajen. En annan mycket positiv sak är att det är gratis WiFi.

Dagsetappen uppgick till 27,3 Nm och hamnavgiften 31 €/natt.

 

En timme efter vi lämnat vår ankringsplats kommer vi in på östra halvklotet, vi passerar 0_meridianen

 

 

 Lilla Gibraltar ser Punta de Morayra ut som

 

Fyrens placering vid Cabo De San Antonio är en imponerande syn

 

 

 

Fredag 3 oktober

Morgonen har mörka moln på himlen så det dröjer till 10.30 innan vi ger oss ut på upptäcksfärd i staden. Första intrtycket är att stan är nybyggd, alla hus är nya och inga SE VENDE.skyltar (Till Salu) på balkongerna. Gatorna är raka affärerna moderna och människorna är klädda som nordeuropeer, varmt klädda i moderrnt snitt. Det är mycket turister som synes komma från högre medelkalss av klädseln att döma. Besök på turistinformationen och den stora händelsen är att ölfesten (fiestan) startar idag och varar till 12 oktober, Spaniens nationaldag. Spaniens nationaldag är till hågkomst av Christoffer Columbus upptäckt av Amerika 1492. På eftermiddagen tar vi ett minitåg och åker upp till det gamla slottet/borgen som de nu restaurerar och som ligger högt upp med underbar utsikt över Denia och hamnen. Efter det blev det öl o vin sittande och blicka ut över havet som nu lugnat ner sig.

 

 

 Utsikten mot Denia stad från båten

 

 

Utsikt över staden och marinan från borgen

 

Stranpromenaden utefter marinan var underbar med näringsställen till vänster o havet till höger

 

Kvällspromenaden mellan marinan och krogarna 

 

Lördag 5 oktober

Nu känns det att vi varit tillräckligt länge i Denia men vädret håller oss kvar en dag till. Vi vandrar lite mer i stan och tar det allmänt lugnt, vilar upp oss efter veckans slit. En säregenhet som marinan i Denia har är dess duchar o toaletter. Det finns ingenting som talar om var de ligger och när man hittat dem så är det ett stort rum med toalett, duch och handfat med stor spegel och man låser om sig.

 

Duch o toalett i Denia

 

Söndag 5 oktober

Vi kommer iväg innan det blivit ljust och får en timmes underbar segling innan vinden dör ner mot 1 till 2 m/s. Så det blir som vanligt motor fram till 1540 då vi kommer fram till Valencia och Marina Real Juan Carlos (Fd. Americas Cup Marina). Det ät glest mellan båtarna och vi blir väl mottagna av en marinero i gummibåt vilket är tur. När vi backar in på vår plats har vi ca 7 m/s i sidan och bogpropellern fungerar inte riktigt så det blir lite dramatik innan vi har fått våra mooringlinor. I marinan finns en trevlig svensk receptionist som heter Patricia. Skönt att kunna prata svenska ett tag.

43,5 Nm blev dagens etapp och hamnavgiften är 23 €/natt.

 

 

Måndag 6 oktober

Vi tar våra cyklar ch cyklar till strandpromenaden för att bekanta oss med omgivningen. Lite kuriosa med marinan är att den ligger i en kurva för F1-tävlingar som hålls i augusti varje år. Så det är ordentligt asfalterat in till stan. Pratade med marinan om en dykare som kunde göra rent bogpropellern men han skulle ha 150€ för en timmes jobb så då fick jag gå ner själv och försöka få bort snäckorna som förstört propellerns funktion. Fick mail att Doublefun kommit till Tarragona efter nattsegling från Mallorca. Det ska bli kul att höra vad dom har att säga om vår vinterhamn och om dom också kommer att välja den vilket vore kul. Våra vänner Anders o Gunilla på Arctic Fox har kommit till sin vintervila i utanför Rom vllket inte var helt besvärsfritt och för dom är inte allt klart ännu. Sören o Eivor på Apostrof ligger nu på Malta för sin vintervila. Imbi o Carsten på Chesnock fortsätter att segla runt Sicilen men vi tror att även dom ska till Malta. Pekka o Barbro på Corona AQ ligger på land i Lagos för en osmosbehandling över vintern.

 

Eva läser kartan på strandpromenaden i Valencia

 

 

Utsikt över marinan i Valencia

 

Kjell på väg upp efter arbetet med bogpropellern

 

 

 Tisdag 7 oktober

Idag satt vi inte ute och åt frukost, "bara" 17 grader klockan 0830. Efter frukosten tar vi våra cyklar och ger oss iväg på upptäcktsfärd. Vi följer i stort sett hela Formuela 1 banan, fantastiskt att ha en sådan om inte mitt i stan så nästan. Vi tar oss förbi Americas Cup baserna där byggnaderna står kvar och väntar, kanske på en fortsättning. En del av båtarna låg på land med avtagna kölar. Det måste ha varit ett imponerande spektakel under tiden det pågick. Nu är allt bara dött och igenbommat. Vi hittar cykelvägen som är väl utmärkt, blå eller grön och går väl vid sidan om biltrafiken tillsammans med gångtrafikanter men ändå avskilt. Vi tar oss till en gammal flodfåra som har bebygtts på det mest spektakulära sätt med mycket extrema byggnader. Det är den lokala stjärnarkitekten Santiago Calatrava som även ritat Turning Torso i Malmö. Efter dessa byggnader kommer trädgårdar mm. Till slut kommer vi fram i höjd med gamla staden då väljer vi en annan cykelväg hemåt och kommer ut på strandpromenaden. Det blev en utflykt på drygt 2 timmar. Det var så kul i vattnet igår att det även blev en tur med bogpropellrarna även idag. Solen skiner och temperaturen går upp mot 23 - 24 grader, inte fy skam för att närma sig mitten av oktober. På kvällen får vi ett värmeregnväder, temperaturen når upp mot 28 grader och då börjar det komma regn. Det är varmt regn och temperaturen sänks inte utan först på morgonen är den nere i 22 grader.

 

Ritat av arkitekten Santiago Calatrav

 

Onsdag 8 oktober

Vi turistar i Valencia idag. Först går vi i 10 minuter till spårvagnen som tar oss några stationer bort till ändhållplatsen för metron. i hittar ingenstans att betala annat än i automat och där står det bara på spanska. Vi hoppas när vi kommer till metrostationen hitta spärrar att betala i men se nej. Vi kom rakt ner till metroperongen och klev på metron till Colon där vi gick av. Nu kommer det kluriga, för att komma ut måste man köra biljetten genom utgångsgrinden. Där stod vi som ett par åsnor och undrade hur vi gör. Det fanns dock en väktare att fråga och han trollade fram biljetter som räcker för 10 resor för 6,1 €. Därefter vidtog fotarbete, vi tittade på kyrkor, sidenbörs, saluhall, palats mm. Stan är ganska koncentrerad så det finns mycket att se på ganska korta avstånd. Efter allt detta måste det bli lite sisesta på båten. På kvällen ser vi på DVD i sittbhrunnen, det blir Söderkåkar från 1970 i 2,5 timme. Marinan har ronderande vakter som går ut på bryggorna vid jämna mellanrum. Innan vi gick och la oss så stannade han vid grannbåtarna och ropade upp marineros som kom och förtöjde om 2 båtar som inte låg så säkert. Det tackade vi för eftersom jag tidigare inte gillat det sätt de var förtöjda på.

 

På dagens utflykt besökte vi bl.a katedralen

 

Den stora saluhallen innehöll avdelningar för frukt, kött o fisk

 

Torsdag 9 oktober

 Vi vaknar vid 1-tiden av att det blåser och sliter i båten. Vi har då 13-15 m/s snett framifrån, vi ligger med aktern mot bryggan. Båtarna vid sidan om oss är ca 3 meter kortare så vi är ett jättevindfång där fören trycks i lä och på samma gång trycks båten mot bryggan. Vi ligger vid en flytbrygga och har en av bryggans pålar som håller bryggan på plats invid oss och vi trycks mot den. Marineros är ute med sin gummibåt och kontrollerar förtöjningar på många båtar och kommer även till oss för att hjälpa till och spänna upp tampar för att hålla aktern still. Båten trycks dock in mot bryggan så där kommer våra båda kulfendrar till heders som vi placerar mellan akter och brygga. Hela tiden vräker regnet ner så det går åt två omgångar kläder innan det blir en vindvridning så vinden kommer tvärs båten och vi i lite skydd av lovartsbåtarna. Vid 4-tiden kan vi koja igen men 7 är vi uppe, då är det lugnt och då passar vi på att släppa ut akterförtöjningarna och hala hem på de båda mooringlinorna vi har i fören. Mooringlina motsvarar ett ankare och vi har en sådan på var sida om båten. Nu ligger vi längre från bryggan och problemet blir nu hur vi ska ta oss av och på båten men det löses med en gångplanka. På förmiddagen tilltar vinden snett framifrån igen så vi passar båt under dagen. Vid 10-tiden ökat vinden igen och går upp mot 18 m/s och kommer snett framifrån så mer linor kors och tvärs i aktern fast det stora problemet är att mooringlinorna verkar ge med sig eller töja sig så att vi får fören mer och mer i lä. Vi kallar på marineros som kommer med gummibåt och drar oss utåt medans vi spänner mooringlinorna.

 

Så här ser vårt spindelnät ut för att hålla aktern väl i den hårda vinden

 

 På eftermiddagen tilltar vinden ytterligare, nu börjar motorbåtarnas biminitak att slitas sönder, seglbåtars bomkapell, några försegel slits ut och blir trasor. Marineros far som skottspolar och försöker dra ut båtar så de inte går in i bryggorna. Regnet öser ner och är fyllt med sand. Grannbåten i lovart har en utombordare på utsidan som hotar att slå i vår båt och jag får honom att ta bort den. Jag ser också att en av hans mooringlinor har börjat gnagats sönder och han försärker den för att sen lämna båten. Då är hans försegel på väg att slitas ut så jag får säkra det.

 

Mörkret faller och blixtrarna syns klart över havet på väg mot oss och vinden ökar. Vid 21-tiden är medelvinden ca 22 m/s och ökande, vindmätaren visar fler och fler värden över 25 m/s. Vi kan inte ta oss iland från vår båt och vi beslutar oss för att lämna båten via en grannbåt eftersom det nu är ihållande blixtrar som närmar sig. Vi går i stormen in mot staden när vi passerar stranden innan vi kommer i lä av hus så har sanden flyttat sig och ligger i drivor som vi får pulsa i. Tänk er en väldigt blåsig dag när det snöar, snön blåser och lägger sig i ogenomträngliga vallar och den kommer från sidan så man ser ut som en snögubbe innan man kommer in. Just så var det när vi klev in på en bar, men vi var inte snöklädda utan sandklädda. Vi hade sjöställ på oss samt en vattentät bag med värdesaker och vi var som ett stort sandpapper, folk stirrade på oss som underliga varelser. Vi tog en öl och en smörgås medan blixtrarna lyste upp mörkret ute. Ett snabbt beslut så kostade natten 125 € för ett dubbelrum med bubbelbadkar. Vi hade bara tänkt vara iland medans det värsta åskvädret varade så beslutet om hotellrum kom plötsligt och därför hade vi inga ombyten med oss. Vi ställde oss i badkaret och duchade av sanden från våra kläder, det tog någon timme innan vi hade rengjort oss och kunde krypa ner mellan rena lakan i ett rum som inte kändes helt still men vi visste att det var det. Det var bara för oss det gungade. Úte blixtrade det så det var ljust hela tiden och åskknallarna ljöd hela tiden, det var kort sagt ett fruktansvärt oväder som vi aldrig tidigare varit med om. Vid tvåtiden avtog åskan och blixtarna.

 

Marineros i jobb med att dra ut en båt

 

Fredag 10 oktober

När vi vaknar är det ljust och vinden har avtagit något. Vi har inga andra kläder med oss än sjöställen så det är sjöställ, stövlar o T-shirt när vi går ner och äter frukost. När vi kommer ner i frukostmatsalen är den nästan fylld av folk och gissa om dom stirar på oss. Men frukosten var riklig och väldigt god, men det saknades ost.

 

 

Så här såg det ut när vi kom tillbaks till båten

 

Åter till båten blåste det ca 18 m/s men ett klart vindavtagande märkter och vid 12-tiden var den nere i 12 -14 m/s. Vi tog oss ombord via grannbåten och vi hade inte sjöstuvat innan vi lämnade båten vilket märktes. Saker hade ramlat från hyllor mm. På eftermiddagen ökade det till 14 - 17 m/s vilket höll i sig hela natten. Tidig sänggång och det är som att liga när båten är under gång, vågor upp mot 1 m, båten lutar 10-15 grader och vinden tjuter i riggen.

 

Lördag 11 oktober

Det är ingen lugn natt och morgonen blir aldrig riktig dager utan det är en halvdager. Vi tar en promenad in till Merkadona, matvaruaffären, och handlar för en vecka. Åter på båten börjar regnet ösa ned.

 

Söndag 12 oktober

Vinden håller i sig, 8 - 12 m/s hela dagen. Lite promenad i övrigt gör vi ren båten från sand och tar det lugnt.

 

Måndag 13 oktober

 Vi kommer iväg 0920 i lätta vindar och dyningar efter ovädret. Det blir motor och segel. Framme i Castellon de la Plana vi d17-tiden. Det är en stor industrihamn med skitigt vatten, ljud från verksamheter som sker i handelshamnar. En hamn ingen behöver besöka.

37 Nm och 15€ i hamnavgift.

 

Tisdag 14 oktober

Lämnar hamnen 0840 för motor i bleke och har en småkall dag, vi måste ha långbyxor och fleacetröja på oss. Framme i Benicarlo  vid halv fyra. Liten stad men inget man behöver minnas annat än att lågsäsong börjar 1 november och 1 natt nu kostar 44 € 

36 Nm och 44 €.

 

Onsdag 15 oktober

Sista dagen för säsongen. Vi kommer iväg 0540, före fiksebåtarna lämnar hamnen, de kommer en halvtimme senare. Vi passerar ett område i kolmörkret med ca 25 fiskebåtar där vi får snirkla oss fram med radarhjälp mellan dessa. Det är inte helt lätt att se vilken riktning de håller eller vad de sysslar med men allt gick bra. Vid 9-tiden råkar vi ut för dimma med sikt under 100 m. Vi nyttjade radarn för att hålla reda på fiskebåtar men även fiskeflaggorna kunde vi undvika. Vinden var 1- 3 m/s och växlande vindriktnngar så motor + segel eller enbart motor var framdrivningskällan. Solen kommer och det blir 23 grader varmt, en underbar avslutning på denna seglingssäsong. Vi lägger till i Port Esportiou vid 16-tiden. På bryggan står vännerna Clas o Marianne på Doublefun och tar emot oss. Det blir en trevlig kväll i deras sittbrunn med både middag och kaffe.

56,5 Nm och 15 €/natt för långkontrakt.

 

Nu slutar 2008 års reseskildring och i fortsättningen blir det mer sporadisk uppdatering och det sker under fliken Livet i Tarragona.

 

 

 

 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54