S/Y AGUILA

Juli 2008

Uppdaterad
31 juli 2008
Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Resestatistik
Reflektioner 2008
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

Tisdag 1 juli

Vår fyrtioförsta brölloppsdag börjar med att vi funderar på om vädret är bra för att ge oss iväg till Gibraltar. Vi kommer fram till att vi ska ge det ett försök och kommer iväg 10.30, sätter segel i 4-5 m/s västlig vind, helt perfekt. Efter 1 timme har vinden gått ner till 1-2 m/s och kommer från sydost, mitt i nosen, så det blir motor och segel in. 12.15 kommer det 10-14 m/s mitt i nosen, korta krabba vågor så vi går fram med 2-3 knop. Vi stampar och det smäller i hela båten vi har 30 NM kvar och vill inte ha det så här resten av dagen så vi vänder och länsar tillbaks till Barbate.

Dagsfärden blev 16,9 Nm och ytterligaren en natt för 32,5€.



Till er som förstår detta med väder och vind ger jag en mer utförlig förklaring.

Dagsetappen til Gibralta är 38NM i SO kurs i 23 NM sen 10 NM ostlig för att avsluta med NO 5 NM i Gibraltarbukten.

Navtexen visade: Cadizområdet N 4-8 m/s, Gibraltarsund ost 10 m/s avtagande till växlande 4-6 m/s på eftermiddagen. GRIB-filerna ONO 5 vridande till N 2 vid Barbate och i Gibraltar ONO 5 till O 2 på eftermiddagen. Från 1230 skulle vi ha medström i 6 timmar.

De lugna vindarna gjorde att vi bestämde oss att det var genomförbart men vädret blev inte som förutspåtts, eller så misstolkade vi det.

 

Onsdag 2 juli

Så kommer vi iväg, motor då vinden är någon annanstans. Under dagen kommer en flock delfiner på 20-30 stycken och leker runt på en 10 minuter sen försvinner de. Spännande att komma in i Gibraltarsund och sedan Gibraltarviken som var fylld av stora fartyg för ankare. Vi blir anvisade en plats med en sk. pick-up lina, man tar en lina som sitter fast i bryggan och har som akterförtöjning. Vi ligger 100 m från landningsbanan och det sker några flygrörelser varje dag.

36,5 NM blir dagsetappen och 21 £/dygn kostar det.

 

Första åsynen av Gibraltarklippan 

 

Torsdag 3 juli

Shoppingdag, ny dator till båten, stativ till kameran, gibraltarapa till båten medmera. Nu är det inte lika varmt som tidigare. Vi gör en taxitur upp på klippan  och tittade i grottor, tunnlar och på apor, imponerande.

 

 

Flygplatsen låg intill Marina Bay

 

 

 

Utsikt över Gibraltarbukten

 

 

Eva möter en av Gibraltas berömda invånare

 

 

Så här ser klppan ut från stan

 

 

Fredag 4 juli

Fortsätter att vara turister i Gibraltar.

 

Lördag 5 och söndag 6 juli

Vi tankar diesel och ger oss iväg vid 10-tiden, sätter segel utanför viken. Sen gäller det att hålla undan för alla ankarliggande fartyg, en del startar sin färd så det gäller att se upp om det går att gå för om fartyget eller om man måste väja. På vägen  får vi en se sjöldpadda på ca 0,5 m som simmar mitt ute på havet. Vi får en fantastisk start på vår första dag i Medelhavet. Framme i Marbella där hamn 1 var full och likaså hamn 2. Vi ligger dock kvar vid waitingpoonton och hoppas kunna övernatta där men ger oss iväg 1930 med planen att segla hela natten i sakta mak. Får dock kontakt med Benelmadena (Torremolinos) som har en 18 metersplats kvar. Vi kommer dock fram vid 2330-tiden och får därför ligga vid waitingpoonton. En mardröm, sjön drar in så båten gungar att det inte går att ligga, vi står på land och tittar på båten länge sen lägger vi oss i sittbrunnen och försöker sova lite. Beslutar gå 0500 till Almerimar som ska vara bra, ca 80 NM. Vi är dock för trötta så vi blir kvar och tur är det. Vid 5-6-tiden har vinden ökat till ca 15 m/s och vågorna upp mot 3 meter säger en inkommande belgare som inte haft någon rolig natt. Vi får sista platsen på marinan, 18-metersplatsen för 43€/natt. Hela dagen blåser det hårt och drar o sliter i förtöjningarna så vi lämnar inte båten mer än en timme.

Dagsetappen blir 57 NM.

 

Måndag 7 juli

Var uppe mellan 0300 och 0430 och justerade fendrar, satte ut ryckdämpare mm. Vi går tlll hamnkontoret på förmidagen för att betala för ytterligare en dag. Då händer en av de saker som inte får hända, Kjell hoppar iland landar hårt med höger ben och något händer i knäet. Det blir läkarbesök och fortsätter med röntgen imorgon. Med hårt lindat knä och smärtstillande tabletter så är man inte särskilt rörlig på båt. Nu blir vi tvångsliggande här tills knäet bättrat sig.

I hamnen går det att få åka med riktiga seegelbåt, katamaran eller djonk i 30 minuter för 16 €.

 

Rundtursbåt i hamnen för 16€ per halvtimme

 

 

 

Tisdag 8 juli

På röntgen 0900 och klar 1015, inget brutet eller annat konstigt utan vila och smärtstillande några dagar. Eva får gå själv på stan och jag är i stillhet på båten. Nu har vinden vänt till ostlig så vi kan inte gå av den orsaken heller utan måste invänta västvind vilket kan ta några dagar. Det harmonierar med att jag måste vila knät.

 

Onsdag 9 juli och torsdag 10 juli

Vi är mest på båten i värmen under dagen.

Klockan 2000 kastar vi loss och ger oss iväg mot Almerimar 84 NM österut. Vi kan segla i 1,5 timme och har medström på 1,5 knop vilket är trevligt. Under natten blir det motor och delvis segel. Djupet är 400 eller mer så vi slipper fiskebåtar, de går in mot land och är ganska många med konstig lanternaföring. Klockan 1100 har vi fått vår plats i hamnen där Anders o Gunilla på Arctic Fox ligger sen några timmar tidigare, de hade kommit direkt fån Gibraltar. Även den sweizflaggade båten Altika med Johan o Christin som låg på samma brygga i Lagos är där.

Vi sover lite siesta och på kvällen går vi ut tillsammans från de tre båtarna för en öl.

Dagsetapp 80 NM, hamnavgift 20.76€.

 

Eva till rors på väg mot Almerimar

 

Frukost till havs


 

Öl med vännerna Anders o Gunilla från Arctic Fox samt Johan och Christine från Altika 

 

 

 Fredag 11 juli - Torsdag 16 juli

 Eftersom vinden är ostlig till nordostlig och mellan 15 och 30 knop ligger vi still då vi annars bara får stampa i motvind i ca 30 timmar. Almerimar är ingen ort där det finns nåt att göra denna tid på året. Det finns inte så många bebodda gästbåtar, lägenheterna står tomma och byn har inget annat än souvenirbutiker, en fantastisk Supermarcado och några båttillbehörsbutiker samt mängder av barer o restauranger. Vi tar lite promenader, läser böcker går till Supermarcado och jobbar lite på båten. En kväll äter vi ute, en annan kväll öl och Irich coffe. Det har kommit en Baltic 48 med Peter o Lars från Stockholm. De startade 6 juni och kom fram den 13 juli, snabbt seglat.

 

Den 16 juli var det fest för sjömännens skyddshelgon och båtarna blomsterpryddes

 

Vädret har varit Ost-Nordost och upp mot 18 m/s villket är dels för mycket och framförallt just den riktning som vi ska ha för att komma längre in i Medelhavet och mötet med barn o barnbarn. Anders o Gunilla på Arctic Fox ska vara på Mallorca 24 juli för möte med son och barnbarn så vi väntar ut vädret tillsammans.

 

Stranden utanför marinan och fallskärmssegling går bra i den hårda vinden

 

 

Varje morgon hämtar vi GRIB-filer från UGRIB och via kortvågsradion, vi tittar på Windfinder och Windguru på internet för att se utvecklingen samt vi pratar med marinakontoret. Vi ska passera Cabo de Gata som är en besvärlig passage med större vindstyrkor och besvärligt vågmönster samt strömriktning så vi måste ha ett rätt väderläge. Det dyker upp att gå fredag den 17 juli för då kommer det att under 36 timmar vara vindar ej högre än 6 m/s men vindriktningen kvarstår.

 

Torsdag 17 - Fredag 18 juli

Klockan 7 kommer vi iväg för motor och kan komplettera med segel utanför hamnen fram till 12 då vinden kommer mitt i nosen och går ned till 1-3 m/s. Framme vid Cabo de Gata blir sjön besvärlig utan symmetri och våghöjd på 1 - 2 meter så vi kastas omkring och farten stoppas upp ner till 3 knop från de 5,2 vi har som marchfart. Dessa vågor varar fram till 2 tiden på natten. Vi turas om att sova i sittbrunen där vi slipper de hårda ljuden när vi smäller in i vågorna och gnället från inredningen när skrovet rör sig. Natten är stjärnklar och det är fullmåne så det blir inte riktigt mörkt och vi ser en del fartyg på avstånd. Var tredje timme har vi kontakt med Arctic Fox som har Cartagena (110 NM) till mål medans vårt mål är Torrevieja 150 NM från Almerimar. Under natten ändras deras mål till Torrevieja då de annars skulle angöra Cartagena under natten. Klockan 0930 anropar vi Marina International i Torrevieja och får en plats efter 1,5 timmes inklarering. Vi får en bra plats med aktern in så vi använder vår fenderplanka för att gå iland. Arctic Fox kommer 2 timmar efter. Vi tvättar båten med sötvatten och röjer upp, sover lite och slappar mest då vi är lite sega. På kvällen går vi ut och tar en öl med Anders o Gunilla. 

På lördagen kommer dottern Anneli med sambon Thomas och barnen Josefin och Daniel.

på lördagsförmiddagen skiljs vi från Anders o Gunilla på Arctic Fox med orden "vi ses igen någon annanstans men vi hörs på 14 325 på kortvågen".

146 NM och 40 € i hamnavgift.

 

 

Sista kvällen med Anders o Gunilla på Arctic Fox

 

Lördag 19 juli

Så kom dom då änligen, dottern Anneli, svärsonen Thomas med barnen Josefin och Daniel. Många som seglar på detta sätt säger ofta att de måste hem och krama barnbarnen, vi har tur vi fick hit nästan hälften av dem. Det är varmt så bad och upptäcka Torrevieja är några av de saker vi gör.

 

Daniel till kvällskaffet

 

 

Josefin till samma kvällskaffe

 

Onsdag 23 juli 

Vi packar ihop cyklar, segel, lådor mm som fått stå ute nu när båda akterhytterna används, tankar och kommer iväg 0945 för motor då vinden bara är 1-3 m/s. Vi går till Alicante dit vi anländer 1340. Vi hade ringt och bokat plats en vecka men de hittade inte vår bokning så vi fick en plats i 2 dagar sen skulle de ordna mer. Vi gick till Real Club de Regata och fick plats i en månad för 27 € per natt mot 62 € i marinan.

25 Nm och 62 € per natt

 

Livet i Alicante och Real Club de Regata Alicante

Alla klubbfaciliteter står till vårt förfogande, bra duchar, bastu, gym, restaurang, bilparkering mm. Alicante är en levande stad med alla typer av människor och många olika aktiviteter. Det finns en mycket bra sandstrand 20 minuters promenad från båten. Intill klubben finns ett stort upplevelsehus liksom "Heron City" i södra Stockholm. Där finns en del butiker men framförallt är det luftkonditionerat. På dagarna har vi sol och 30 grader i luften som på natten sjunker till 25 grader, vattenteperaturen ligger kring 27-28 grader.

 

Den 31 juli reste barn o barnbarn till Barcelona för att vara där några dagar innan de åker hem till verkligheten i Sverige.

 

Hela familjen uppställd i solskenet

 

Vi passar på att köra några vändor tvätt i tvättmaskin, städar båten och gör iordning så att båten är anpassad för 2 personer igen.

 

 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54