S/Y AGUILA

Början på drömmen om det nya livet

Uppdaterad
23 maj 2015
Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

Det är tillåtet att ha drömmar och i båtlivet är det många drömmar man kan ha. En del av drömmarna handlar om vart resan skall gå nästa helg, nästa semester, nästa långsemester eller vart resan ska gå när vi slutar jobba för kortare tid eller för gott.



Andra drömmar är det man vill göra med båten, förbättra den, förändra den, köpa nya saker och installera. Ja, det finns många drömmar och nedan beskriver vi våra drömmar om framtida färder.


Drömmar om det jag vill göra med båten hittar du under Anskaffningsfilosofi.

 

Helgerna har varit fredag kväll till söndag eftermiddag och i augusti lördag till söndag. På senare år är helgerna fredag eftermiddag till söndag kväll.



Sedan 1977 har vi brukat tillbringa hela semestern på båt. Det har varit mellan 3 och 5 veckors sammanhängande semester varje år. Det blev frivilligt att vara med för barnen i slutet -80 talet.



Helgmålen har varit Stockholms skärgård. Semestermålen har antingen gått söderut eller österut. Söderut är det Bornholm, Rügen, Danmark som varit de fjärran målen och österut är det Helsingfors, Hangö, Åbo, Kökar m.fl.



Nu när vi passerat de 60 och vi ser hur planer raseras för folk p.g.a. sjukdomar mm så blir vi mer och mer övertygade om att det gäller att ta vara på drömmarna medan vi orkar.



Den stora drömmen

Vår övergripande dröm när vi avslutar våra yrkesverksamma liv är ett båtliv i Medelhavet. Eva vill inte segla på nätterna och över stora hav varför andra sidan Atlanten och Söderhavet inte finns med i drömmen. Till Medelhavet går det bra att ta sig två vägar, kanaler eller via Nordsjön, Engelska kanalen, Biscaya, Spanien och Portugals kust.



En lång tid var det kanalerna som gällde, vi gick med i SXK Medelhavsseglare och gick på föredrag, fick många tips och idéer.



Biscaya har inget gott rykte och tar ca 2-4 dagar att ta sig över och vi är överens om att hoppa över den transporten.



Hösten 2005 träffade jag en kollega som hade seglat den långa vägen runt men valde att inte går över Biscaya utan gick utefter land hela tiden så att natthamn kunde erhållas. Jag pratade med honom om det och han rekommenderade det starkt. På hans hemsida, S/Y Anna V, kunde jag sedan läsa om vägen och hur de upplevde sin resa.



Vår långsiktiga plan är att segla till Medelhavet via Nordsjön, Engelska kanalen, runt Biscaya, Spaniens och Portugals kust till Gibraltar. Vi har då nått Medelhavet och den övergripande delen av drömmen är nådd.



2007 har vi seglat till Lagos i södra Portugal och låter båten ligga i över vintern. Vintern/våren 2007/2008 kan vi då åka ner och bo på båten när vi är lediga från våra jobb. Därifrån kan vi göra utflykter i närområdena.



Vi tycker om sommar i Sverige och värme på vintern.



I Medelhavet är det inte sommarvärme på vintern men det finns platser som har nästan "Sverigesommar” och dessa ska vi försöka hitta och övervintra på. Vi vill bo på båten och ha ett socialt umgänge med andra båtmänniskor. Vi läser många hemsidor med folk som lever vår dröm och där får vi inspiration och idéer.



Vi har översiktssjökort fram till Gibraltar och ska skaffa oss sjökort och piloter in i Medelhavet så vi kan planera distanser och titta i hamnbeskrivningar som finns där inför 2008 års färd.



För att göra en sådan resa krävs mycket kunskap och kunskap får man ofta genom kurser. Vi har båda den gamla Skepparexamen som vi tog i slutet på -70-talet. Vi har gått en Utsjöskeppare för tidvattenberäkningar mm våren 2006 som även innehöll prov för Kanalintyget. Kjell gick en kurs och tog ett amatörradiocertifikat. Det kompletterades sedan med att ta ett Long Range Certificate dom ger behörighet att använda dels den nya typen VHF men även marina kortvågradiobanden. 



Vi går på Oceanseglarklubbens klubbträffar med olika teman såsom Radio ombord, Skador ombord, Väder och erfarenhetsutbyteskvällar.



En mycket viktig faktor i drömmen är en säker och väl fungerande båt. Kjell håller därför på att i lugn takt utrusta båten så att när dagen avgång kommer, så skall allt finnas på plats och vara väl utprovat så att inga fel eller andra bekymmer börjar direkt.



I många av de hemsidor vi läst förefaller det som om man måste bestämma en dag när resan startar för annars kanske den aldrig kommer. Oftast jobbar de näst intill ihjäl sig för att få allt på plats utan att installationer provats och funnits fungera.



Sommarsemester

Vi har nu upplevt sommaren -06 som gick med en eskader i SXK,s Stockholmskrets regi till Amsterdam.

Eskaderledare var våra vänner och seglingskamrater sen många år, Clas o Marianne på Nauticat 39:an Doublefun.



Vår sista semester blir resan söderöver men det är början på drömmen så den sista semestern blev 2006 års förberedelseresa.



Helgseglingar

2007 års helger på våren gick åt till förberedelse inför resan, 1 gång var vi ute.

 

Början på den stora drömmen

Vi gav oss iväg från Sverige den 4 juni 2007 för att påbörjar drömmen, Under 4 månader seglade vi till Lagos i Portugal där båten fick ligga över vintern.

 

Den stora drömmen närmar sig

Eva stämplade ut från sin saltgruva 15 maj 2008 och Kjell stämplar ut den 13 juni därefter är

FRITIDEN VÅR FRAMTID

 

Uppsummering oktober 2009

Blev det som vi trott och drömde då? Ni som har följt oss genom åren vet ungefär hur det gått men för er andra summerar vi nedan.

 

Vi startade 20 juni 2008 från Lagos och kom bara utanför piraramarna innan vi insåg att vi var tvungen att lyfta båten och göra ren propellern. Färden gick sen planenligt in i Medelhavet via Gibraltar. Vi  är nu i juli och spanjorerna avråder oss för att segla över till Balearerna p.g.a. de många turisterna och de höga priserna så vi stannar till i Torrevieja och Alicante. I mitten på augusti går Kjell,s mamma bort och vi åker hem till Sverige i 4 veckor p.g.a. det. Åter i Torrevieja har kylen gått sönder och ett oväder drar över så vi kommer inte iväg föränn i slutet av september och tycker att Balearerna blir det för sent att gå till. Vi går därför till Tarragona som var vår vinterhamn. Vi hade velat ligga i Barcelona eller Alicante men båda hamnarna var fulla så det gick inte.

 

I juli 2008 hoppade Kjell i land och skadade höger knä vilket resulterade i många läkarbesök i både Spanien och Sverige och slutade med att det opererades in en knäprotes på Skärtorsdagen 2009. Vi blev därför i Sverige från mitten av mars till början av september och vi tog ut båten 1 gång för att gå 7 Nm och tanka diesel. Det blev 2009 års båtfärd. Vi stannar i Tarrgagona över vintern och har planerat att gå vidare till Mallorca/Menorca, Sardinien, Sicilien och Malta efter påsk 2010.

 

Vi har kompletterat våra hjälpmedel med sjökort över hela medelhavet liksom pilotböcker t.o.m. Italien och Malta.

 

Uppsummering november 2011

 Dags för ytterligare en uppsummering för tiden oktober 2009 - november 2011.

Redan 9 april 2010 kom vi iväg till Palma de Mallorca där Kjell spände riggen 3 dagar efter ankomst. Då gick senan til Bicepsmuskeln av och kunde inte återinsättas. Tillbaks till Tarragona och hem i början av juni. Axeln opereras i november och blir bra. I mars har Kjell,s diabetes förvärrats så att insulin måste provas in vilket tar till mitten av maj. Vi tar bilen och åker till Tarragona, stannar en månad och åker hem. Åter Till Tarragona 22 augusti 2011 och vi lämnar marinan 30 augusti och går till Palma de Mallorca. Efter några dagars segling händer något med armen igen. I början av oktober kommer vi till Torrevieja och åker hem till läkare för axeln och knäet. Axeldoktorn säger att det bara är att leva som vanligt tills sista senan går då man får ta itu med det problemet då. Knädoktorn säger "Ät smärtstillande medicin och stå ut". Så åter på båten i mitten av november nu tillsammans med golfutrustning.

 

Drömmen avslutas och en ny livsfas inleds 2013

Det konstaeras att jag har Spinal Stenos (diskbråck på nedre ländryggen) och under det döljer sig svår artros i vänster knä. I början av maj säger ryggdoktorn "att vi avvaktar till hösten och ser vilken utveckling det blir med ryggen innan vi pratar operation". Knädoktorn säger "att vi avvaktar till hösten och ser vilken utveckling det blir med knäet innan vi pratar operation"

 

Sommaren går med mycket smärtmedicin och även mycket smärta. Den 2 juli konstaterar knädoktorn att jag behöver en knäprotes på vänster ben vilket operareras in den 2 oktober.

Operationen går bra och jag är hemma efter 48 timmar. Ryggen får vi avvakta med. Men min knäprotes på höger ben är felaktigt operererad så den bör jag byta och idag säger vi att i maj 2014 vore lagom att göra den operationen.

 

Så som ni säkert förstår är jag inte båtsäker längre, jag rör mig inte på ett säkert sätt på båten varför båtivet får vi nu lämna bakom oss vilket betyder att Aguila är till såld.

 

 

Vår framtid

Trots allt så har vi en framtid och den är att vistas i Torrevieja vintertid och spela golf med vännerna på Scandinavian Golf Club, Så länge båten inte är såld har vi den som "vinterstuga" och slipper då hyra något där. Vi är ju vana att bo på båt så det ser vi inga problem med. Vi är inte heller intresserade av att sälja Aguila för "skambud" för att köpare tror vi sitter trångt till och "måste".

 

Aguila såldes till ett par från Täby, Lars-Erik och Eva som nu seglar österut med henne.

Vi kommer också att fortsätta göra längre resor som de vi gjort till Sydamerika eller kryssningen Egypten till Indien

 I februari 2015 gjorde vi en kryssning från Hong Kong till Peking med stopp i ett antal kinesiska hamnar men även Hiroshima och Kyoto samt Syd Korea besökte vi.

 


 

Utanför Brunnsbüttel på väg mot Cuxhafen

 

Är detta en del av drömmen, sol o hav?

 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54