S/Y AGUILA

2009

Uppdaterad
11 september 2009
Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
Mallorca
2008
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

Stockholm i februari

Det är minus 4 grader i stan och vi längtar redan tillbaks till båten, efter att få rått om barnbarnen i tillräcklig omfattning, och den relativa värme som finns där. Nu avvaktar vi datum för operation samt Båtmässan men innan dess tar vi oss en 24 timmarskryssning till Åbo för att bättra på humöret. Vi har även en presentcheck på en kedja av de bättre restaurangerna i stan och på ett belopp som gör att vi kan njuta av riktigt goda saker. Samma kedja har rabatt med 50% måndagar till onsdagar så det är bara att önska på vad man vill gotta sig i.

 

Onsdag 25 februari

 Vi har nu gjort vår resa med Silja Lines m/s Galaxy t.o.r. Åbo. Vi åt gott och hade trevligt under resan. Tyvär tyckte vi inte om fartyget så med henne blir det inga fler resor. Ca 16 timmar efter hemkomst blev vi fruktansvärt magsjuka som varade i drygt ett dygn, så den resan hade vi kunnat varit utan.

 

Knäprotesoperationen är nu bestämd till 9 april, skärtorsdagen, så det lär bli en ovanlig påsk. Konvalecenttiden uppgår till ca ½ år varför vi inte tror på segling till hösten längre. Vi hoppas dock kunna åka ner och vara på båten något under konvalecenttiden.

 

Måndag 2 mars

På båtmässan hade vi stämt möte med 3 besättningar som låg i Lagos 2007-2008. Det är Anders och Gunilla på Arctic Fox, Imbi och Carsten på Chesnock samt Clas och Marianne på Doublefun. Arctic Fox har vinterviste utanför Rom, Chesnock har sitt vinterviste på Sicilien och Doublefun ligger på samma ponton som oss i Tarragona. Det var ett glatt gäng som träffades för en långlunch på båtmässan i Stockholm. Mycket prat om framtiden, om vi skulle ses i Medelhavet, hur säsongen 2008 varit mm. Mot slutet av lunchen konstaterade vi att det var mest prat om båt, båtfel, reservdelar, utrustning mm och inte så mycket om vad vi varit med om. Intressant iaktagelse och det kan tolkas som att det är mest de dagliga sysslorna som är värt att förmedla och mindre alla platser som finns. Lite prat om alla besvärligheter var och en varit med om var det dock. Det blev en hel del prat om Sören och Eivor på Apostrof som nu befinner sig på sin båt nere på Malta eftersom Chesnock och Doublefun seglat tillsmmans med dem en hel del under 2008. Jättekul möte och man kan se vad korta möten under speciella omständigheter ger långvariga relationer.

 

Här syns Clas o Marianne från Doublefun samt Eva på vår lunchträff

 

 

och här har vi Gunilla, Anders på Arctic Fox samt Imbi o Carsten på Chesnock

 

När vi skilts åt för att klara av våra inköpslistor träffade vi på Tommy och Anita på Tomanita som deltog i Amsterdameskadern 2006 och även Olle och Maggan på Mareventus från samma eskader. Båda ligger nu i La Rochelle på land, de gick dit 2008, Mareventus skall gå hem till Sverige i år och Tomanita var inte riktigt säkra på att gå hem eller fortsätta söderut. Även dessa möten var glada och många minnen skulle avhandlas.

 

Vi hade fått larm från båten under helgen att det var något fel så marineros har varit ombord och kan konstatera att det är något fel på solcellsladdningen så vi beslöt oss för att åka ner till båten. Vi kommer att befinna oss där från den 8 mars till den 19 mars. Vi har då med oss ändlocket på värmeväxlaren som Peter på Martec satt in en offeranod i. Så nu kan vi göra iordning motorn så att den blir driftsklar.

 

Lördag 21 mars

Söndagen 8 mars tog vi SAS till Barelona och var på båten  20.30. Marinapersonalen hade satt på stävstegen och dragit in båten så det var lätt att ta sig ombord. Denna gång såg allt bra ut på båten så vi satte in el och satte på det oljefyllda elementet sen gick vi på tapasrestaurang. På måndagen tvättade vi båten i strålande solsken. Eva gick och handlade och jag monterade på ändlocket till värmeväxlaren och fyllde sen färskvattensidan med en blandning av vatten och glykol samt provkörde motorn. Allt var tätt, till och med tätare än tidigare då vi haft ett litet läckage på färksvattensidan.

 

Därefter skulle den nya stopsolenoiden monteras vilket även den gick att få på plats även om det är osedvanligt trångt. Men motorn gick fortfarande inte att stänga av med tändningsnyckeln. För att göra en lång omständig historia kortare så är det något med minus som inte skall finnas på motorn utom i avstängningsögonblicket men som finns hela tiden utom just då. Arbetet får fortsätta när vi kommer dit nästa gång. Ni som kan detta med minus på motorn i ett tvåpoligt system får gärna maila tips till mig.

 

Vi cyklade en del i det fina vädret, sol varje dag, och mellan 15 och 20 grader dagtid. Eva gick på många långa promenader medans jag fick hålla mig på båten. Jag går som längst 100 m och blir tvungen att ta det lugnt sen.

 

Vi var på middag hos David och Mary på en engelsk båt och hade en mycket trevlig kväll.

 

Torsdag 19 mars tog vi tåget 0745 till Barcelona och bytte tåg till flygplatsen dit vi kom vid 1030. Rullstol var beställd och körde mig till gaten. Planet stod sen ute på plattan så det var buss dit men vi blev hämtade i handikappbuss och fick gå ombord först på planet.

 

När klockan var 1730 var vi hemma i +1 gradig kyla. Kontrasterna gör dessa resor på tidig vår så väldigt värdefulla, åtminstonde när man reser från Sverige till vår och värme.

 

Tisdag 24 mars

 Idag var det inskrivningsbesök på sjukhuset för att träffa sjukgymnast, arbetsterapeut, inskrivningssjuksköterska och narkosläkare. Det var en genomgång hur förberedelserna för operationen skall ske, hur operationen går till och hur eftervården/rehabiliteringen sker. Rehabiliteringstiden är ca 1 år men den intensiva sjukgymnastiktiden är 3 månader och smärtperioden med smärtstillande medel ca 3 veckor. Vi fick också reda på att eftersom jag varit på ett utländsk sjukhus inom 6 månader före operationen så kanske operationen inte genomförs. Det beror på att de jagar elaka bakterier som kan överföras till sjukhuset och som jag kan vara bärare av. Nu är det bara att hoppas att de anser att jag är ofarlig.

 

Torsdag 8 april

Jag har inte hört av sjukhuset ännu så jag förutsätter att operationen blir av. Jag får svårare smärta för var dag som går så jag blev tvungen att åka akut till sjukhuset då jag inte längre kunde använda högerbenet. Inget nytt hade inträffat så jag fick en riktig smärtcocktail att ta var 6:e timme för att hantera smärtan. Nu gäller det att passa sig när man ska köra bil så det inte blir i anslutning till att man tagit cocktailen. Jag såg en annons från Kjell & Co att de sålde småbildsskanner för negativ och dia för det facila priset av 799:- så jag skickade Eva att köpa en sådan så jag kan få lite rolig inomhussysselsättning.

 

Jag har ca 3 500 negativ som är systematiskt ordnade och katalogiserade så nu har jag sysselsättning framför datorn när jag inte ägnar mig åt sjukgymnastik.

 

Ett exempel på skannat kort från 1964 av oss.

 

 Söndag 12 april

Operationen i torsdags gick bra. Var uppe och gick på fredagen och klarade av att gå trappor på lördagen. Haft problem med andningen men det är löst nu. Svåra smärtor de första dagarna men när de gick att medicinera ner så blev det hemfärd på söndagen. Jag måste tillstå att det är både smärtsamt och jobbigt men smärtan ska avta och rörligheten öka när svullnaden går ner, det känns som låret är stelt som en trädstubbe.

 

Söndag 19 april

Veckan som gick var jobbig, biverkningarna av medicinen blev betungande men efter akutbesök på sjukhusedt ändrades de så nu är det bättre. Sen i fredags går jag med en krycka och inomhus utan krycka så det finns en framtid. Jag har även provat på att köra bil vilket fungerade, det var lättare att kliva in på förarsidan än på passagerarsidan.

 

I fredags var det premiär att vara ute bland folk, mycket folk. Per "Persan" Wermelin fyllde 70 år och hade mottagning på sitt projekt "Nya Djurgårdsvarvet" på Djurgården. Jag har känt och jobbat som rådgivare åt honom sen mitten av -80-talet Så här skrev Erling Matz i sin ledare i På Kryss och Till Rors i september 2006 om "Persan": 

 

Ruttna raden kallades den på Bergviksvarvet i Bromma.

Det var raden av Skärgårdskryssare och Internationella R-yachter som sakta förföll. Sällan var det ett åldrande i skönhet trots att de var byggda i ädlaste hondurasmahogny och med däck av oregon pine.

Ruttna radens beskyddare var Per Wermelin, varvschef på Bergvik under 1970-talet och träbåtsälskare. Ändå inte älskare så till den grad att han föraktade glasfiberarmerad plast som båtbyggnadsmaterial. Persan kappseglade och kappseglar gärna moderna Internationella R-yachter och är världsmästare i R 8:a och silvermedaljör i 6:a. Dessutom var han med i Pelle Pettersons projekt under utmaningarna om America´s Cup med R 12:an Sverige.

Persan ringde till mig för så där 25 år sedan. Han ville visa en skiss över Djurgårdsvarvet och Beckholmen.

»Här ska vi ha ett varv«, sa han. »Här mitt i stan ska gamla träbåtar räddas till ett bättre liv«.

»Strålande«, sa jag men tänkte: Antingen har han blivit galen eller också tror han sig vara trollkarl. Att rusta ruttna träbåtar på Kungens mark mitt i stan. Dessutom hade Persan just köpt Djurövarvet – för att renovera gamla träbåtar till nyskick.

Under de år som gått har tanken, i alla fall på avstånd, blivit än mer galen. JM Fastigheter har varit ute efter tomten och jobbat för att få bygga lyxlägenheter på Stockholms mest attraktiva område.

Persan mot JM. David mot Goliat. På försommaren blev det klart. Per Wermelin vann. Han får sitt renoveringsvarv mitt i stan. Om en galen idé och om en händig trollkarl handlar öppningsartikeln i På Kryss.

 

Markägaren Kungen och jag kan bara säga:

Grattis Persan!

 

Det var ett härligt kalas med mycket folk både unga och äldre, sådana som seglar och sådana som inte seglar men alla är imponerade av Persans förmåga att dra i gång spektakulära projekt.

 

Det rycker i segeltarmen när man får besked om kamrater som kastat loss eller är på väg att göra det. Pekka på Corona AQ har lämnar Lagos och seglar i Portugal, Anders oach Gunilla på Arctic Fox ska lämna Rom idag, Clas o Marianne på Doublefun reser ner till Tarragona på tisdag, Carsten och Imbi ska ha kastat loss från Sicilien för att gå ner till Malta där Sören och Eivor ligger med Apostrof. Det är inte utan att man blir sugen. Går det bra med rehabiliteringen räknar vi med att komma till båten i slutet av augusti och förhoppningsvis kunna segla runt bland Balearerna en längre tid innan vintervila. Det är bara att hoppas att allt funkar.

 

Vi ska dock göra båttur till midsommar, motorbåt till Hallskär i Stockholms skärgård är planerad. Det är Thomas och Monika på RISAMA som vi ska följa med.

 

Jag är involverad i ett mycket intressant seglingsprojekt som kommer att ge eko i båtvärlden. Den 5 maj hålls det en presskonferens och jag kommer då att skriva något om detta så ni ser vad man kan ägna sig åt när det inte blir aktiv segling.

 

Söndag 26 april

Den gångna veckan har präglats av vackert väder i Stockholm, smärtstillande medicin och sjukgymnastik. Rörelseförmågan för knäet har ökat så jag har blivit uppflyttad till en ny sjukgymnastikgrupp vilket känns bra. Vi åkte till vårt landställe på Tyresö Dyvik fredag och lördag med ett fantastiskt solväder och ca 18 grader varmt. Tyvär är det backigt och att gå i nerförsbacke är en svår och smärtsam upplevelse varför vi åkte hem på lördgakvällen. I onsdags var jag på klubbträff hos Södertörns Radioamatörer i samarbete med OSK. Jag är med i båda klubbarna och det var kul att träffa alla entusiastiska människor som ska utrusta sina båtar med kortvågsradio, en fläkt av det jag saknar just nu.

 

För att inte behöva skaffa båtcertifikat vartannat år från SXK så har jag registrerat båten i Sjöfartsverkets båtregister och fått registreringsnumret SFC-8975 vilket också blivit vår nya anropssignal på VHF och Kortvågssignal (på marinradiofrekvenserna).

 

Onsdag 6 maj 

En stor del av vårt liv kretsar kring smärtlindring och sjukgymnastik. Sjukgymnasten är tveksam till om vi kan segla i slutet av augusti då det fortfarande kan vara brister i muskelstyrka och koordination av knäet.

 

Kjell har varit delaktig i ett seglingsprojekt som skall bygga en skonert på ca 33 meter och utmana en amerikansk likadan nybyggd skonert. Gå till länken http://www.thechallengesverigeamerica.com och se videon och läs mer om detta intressanta seglingsprojekt som Pelle Pettersson myntat utrycket "Back to the Basic" segling. Övriga namnkunniga personer är Gurra Krantz, Ocke Mannerfeldt samt Per Wermelin.

 

Lördag 23 maj

Veckorna som gått sen senast har bestått av mycket sjukgymnastik och framgångarna har inte uteblivit. Jag går upp i trappor utan käpp men inte neråt, jag kan gå en promenad på 1 km utan käpp dock sitter smärtan i forfarande så jag äter smärtstillande. Smärtstillande har jag ätit sen i november och nu har magen tagit så mycket stryk att ett antal sjukhusvistelser har blivit följden. Födan under en tid nu är enbart dryck och lättsmält mat vilket är fruktansvärt tråkigt men bättre än alternativet magsmärtor och sjukhusvistelse.

 

Vi följer våra kamrater på havet via mail, SMS och positionsrapporter på OSK,s websida, gå till länken http://www.osk.org/Positionsrapporter/tabid/66/language/sv-SE/Default.aspx så kan ni se hur olika båtar rapporterar in sina positioner via kortvågsradio till Gustav (SM4DXJ) eller Mats (SM5DLS).

 

Arctic Fox, Apostrof och Chesnock har kommit till Grekland, Doublefun har tagit lastbil genom Frankrike till Cherbourg och sjösatt där och är nu på väg hemåt och Unicorn befinner sig i Brasilien. Genom att hålla koll på kamraterna lever hoppet vidare att även vi kommer ut på vår resa. Vi får också uppmuntrande mail som lättar upp humöret vilket vi tackar mycket för.

 

En annan sysselsättning är att hålla koll på Volvo Ocean Race båtarna som ska komma till Stockholm i mitten av juni. Vi kommer då att besöka Race Village liksom vi gjorde i Allicante men nu har vi mer tid på oss, även några av barnbarnen följer gärna med har de sagt.

 

Söndag 14 juni

Enligt meterologerna är detta sämsta juni på 50 år, idel regn och värmen saknas. Idag startar Volvo Ocean Race från Marstrand och beräknas vara i mål på tisdag. Vi har haft släktmiddag hemma hos oss, det var meningen att vi skulle vara på vårt landställe på Tyresö Dyvik men det regnade bort. Jag har varit ute och seglat en Swan 651 på ca 21 meter, Ichi Ban. Det var skönt att få andas lite sjöluft och även att stå till rors för någon timme.

 

Dagarna rullar på och är inte särskilt händelserika, det är sjukgymnastik 2 gånger per vecka sen är vi ganska mycket farfar/farmor och mormor/morfar ( det heter inte barnpassning längre).

 

Planerna kvarligger på att åka till Tarragona i andra hälften av Augusti, förhoppningsvis med bil, som vi då kan använda där under vinterhalvåret. Det lutar åt att vi ligger kvar i Tarragona över vintern.

 

Onsdag 8 juli

Tiden går och det är inte mycket att skriva om. Volvo Ocean Race kom till Stockholm och vi var ute i en Storebro 36 och tog emot dem tillsammans med 1 000-tals andra båtar vid sprinterloppet in till Stockholm. Midsommar var en blöt tillställning (uppifrån) och vi var på vårt landställe på Tyresö Dyvik. Där tillbringade vi 2,5 vecka med dotter Anneli och hennes barn Josefin och Daniel i ett fantastiskt fint sommarväder. Några resor till stan för sjukgymnastik och proviantering blev det också.

  

Tisdag 4 augusti

Vi åkte sommarens sämsta dag, 9/7, till Gotland, det blåste, gungade och regnade, upp till 140 mm norr om Visby. Som tur var hade vårt hotellrum egen bastu som nyttjades. Vi gjorde utflykter på ön och promenerade i Visby, Kjell efter bästa förmåga.

 

På söndagen åkte vi till Holmhällar på södra Gotland, ett pensiont, och dit kom sonen Anders med fru Anneli samt deras barn Olivia, Edvin och Ellen. Vi levde pensionatsliv 1 vecka vilket inte var en oanjenäm upplevelse. Efter hemkomsten gjorde vi lite utflykter kring Stockholm och var I Nynäshamn på Pia o Inges Wasa 55:a VICI en natt. 10 minuter efter vi åkte därifrån med bil kollidera två Gotlandsfärjor i inloppet till Nynäshamn.

 

Därefter har vi varit på landstället på Tyresö och umgåtts med dottern Anneli, mågen Thomas och deras barn Josefin och Daniel. Vi tyckte det var för mycket stora träd på tomten så vi började ta ner några mindre själv sen beställde vi nedtagning och bortforsling av 11 stora tallar. På två timmar fick de ner alla men borttransporten av ris och stockar tog lite längre tid.

Vi umgås med barnbarnen och tar bla. en golfrunda med dom.

 

Här går vi en golfrunda med Josefin, Daniel, Edvin och Ellen i Vasaparken. Namnen står i storleksordning. Olivia var på friidrottsläger och kunde inte delta.

 

Torsdag 20 augusti

Så var det bestämt, vi tar bilen ner till Tarragona söndag 30.8 och räknar med att vara i Tarragona fredag 4.9. Tanken är att med bilen på plats så kan vi resa runt mer. Någon segling i år kan vi inte tro på så nu har vi betalat för helårsplats och ligger kvar i Tarragona. Knäet blir sakta bättre men det går långsamt, käpp är alltid med när vi är ute och går och längre tid än 45 minuters promenad blir det inte. Knäet svullnar och det känns som järnband sitter åt runt själva knäet och så värker det.

 

Tisdag 25 augusti

Det är tur att vi tar bilen, Ryan Air,s 2*15 kg incheckat bagage plus 2*10 kg handbagage räcker inte långt. Inte SAS heller med sina 2*20 kg resp 2*7 kg räcker till. Det är böcker, reservdelar, verktyg, kläder, dator, kameror, DVD-filmer, en ny Sodastream, livsmedel man saknar såsom smörgåsgurka o rutbröd bl.a., olika stämningshöjande artiklar inför helger, markisväv, nysydda luckskydd och om plats finns kanske symaskinen får göra en tur o returresa.

 

Dagarna går med luncher o middagar med vänner, träffa folk som vill se en innan vi ger oss iväg, springa runt i affärer samt besöka gamla arbetsplatserna.

 

Vi har stängt ner på landet och när vi var där lyssnade jag på på kortvgsradion och 14.325 KHz, Scandinaviska Maritim Net, där hörde jag både Pekka på Coroba AQ samt Milo Dahlman från Spanien respektive Atlanten mot Porto Santo. Det är kul med kortvågsradio.

 

Söndag 30 augusti

 

Nu bär det iväg söderöver genom Europa. Första sträckan blir till Trelleborg för att ta nattfärjan över till Travemünde. 

 

Packningen som ska med till Tarragona

 

 

 allt fick inte plats i bagaluckan

 

 

 utanh vi fick fylla inne i bilen också

 

Första natten i Tyskland var planerna att övernatta i Koblenz men vi hittade inget ställe med hotell utan vi körde vidare till Boppard, en liten stad vid Rhen.

 

Inför resan hade vi uppdaterat bilens navigator. Uppdateringen innehöll 3 CD-skivor men bara 1 skulle användas  när man installerade på svenska språket. Vi lämnade de andra 2 skivorna hemma men de hade detaljinformationen i andra länder så det blev inte riktigt som vi tänkt oss med navigeringen.  Efter Boppars gick färden till Bad Krozinger i södra Tyskland, glöm den orten.På onsdagen åkte vi in i Frankrike till Tournon vid Rhone. Charmigt ställe.

  

 Utsikt från hotellbalkongen i Tournon över Rhone.

 

 Torsdagen blev kort etapp till Port Barcarés vid Medelhavet. Vi var tidigt framme så vi hann med ett dopp och sitta o läsa på stranden.

 

Här är Kjell i Medelhavet 

 

 Även fredagen 4.9 blev kort, 30 mil, och var framme vid båten redan 10:45. Båten hade bara lite röd afrikasand på sig men var i god kondition, sanden fanns även inne dock inte så mycket.

Vi torkade ur och plockade ordning fram till söndagen innan vi kunde koppla av och ut och cykla lite.

 

Eftersom vi nu lever i Tarragona byter vi till fliken Livet i Tarragona och fortsätter på den igen.

 

 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54