S/Y AGUILA

Juni 2008

Updaterad
8 juli 2008
Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Resestatistik
Reflektioner 2008
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

14 juni

Taxin hämtar 04:45 och Arlanda Express går 05:10. Så lång allt väl men därefter totalstressande för några som just lämnat stressen bakom sig.



Planet ska gå 07:00, vi ställer oss i incheckningskön 05:40 och är ur den 06:30. Säkerhetskontrollen har 50 m kö. Kommer in 06:40 och stoppas för att vi har två flytvästar med kolsyrepatroner. Eva har ringt Arlanda och Sterling som båda sagt att det är OK att ha i handbagage, men icke säger Securitasfolket. Efter uppemot 10 samtal till olika chefer släpps vi igenom 06:55. Vi hinner ombord, phu, phu.Flygvärdinnan undersöker saken under flygningen och visar oss papper att det är tillåtet att ha med den typen av flytvästar.



Men innan dess!!! Kjell,s kolleger gör ett jättejobb och jobbar långt in på nätterna och lägger sina egna saker åt sidan för att allt ska bli klart för honom innan han lämnar. Tack alla ni som ställde upp.

Torsdagkväll blir det sista klart och han får ut och åka med M/S Alba och kamraterna i Alba Rederi AB. En oförglömlig kväll med oförglömlig middag. Tack kamraterna på Alba.

På fredagen var Kjell på partnermöte och kom hem vid 24-tiden, inte mycket sömn den tiden. Ett tack för alla år och ett tack till alla kamrater på GT, det har varit en fantastisk resa.



Väl framme i Faro har vi transfer till Lagos där vi tas emot av Gunilla och Anders på Arctic Fox. De väntar fortfarande på sin mesanmast. Den skall vara klar i Frankrike men åkarna i Spanien o Portugal strejkar och hindrar transporten. Hoppas den kommer igenom snart.



Nu jobbar vi på båten i 26 gradig värme och sol. Det är en del båtjobb kvar och vi räknar med att komma iväg tidigast torsdag 19.6.

 

Torsdag 19 juni

Vi kommer iväg 08.15 men har ingen fungerande logg så vi går ut från marinan och lägger oss vid väntebryggan och fixar den. Det är ett skovelhjul som är så beväxt att jag inte kan röra den med handkraft utan har en liten skruvmejsel och mejslar bort de hårda skalen av undevattensvarelser. Så iväg, vi gör ca 2 knop mindre fart när vi kommer ut, något är beväxt. Vi går till Alvor och droppar ankaret på 3 m djup. Solen skiner och det blåser ca 3-5 m/s. Vi ringer Sopromars varv i Lagos ch får upptagningstid imorgon kl. 13.00. Det är underbart att vara till sjöss igen.

Dagsdistans 4,5 Nm.



Midsommarafton 20 juni

Fantastiskt fin morgon, ger oss iväg 10.30 seglar lite och ska svaja för akterankare för lunch. Får ut ankarlinan ca 8 m sen är det stopp. För att komma åt och kontrollera det krävs att tömma babordshytten vilket skulle ta ca 30 minuter så vi driver istället under lunchen. Är på plats 13.00 och backar in för upptagning med travellift. Jag snubblar över en winch och slår i pektån, bryts antagligen.





Båten kommer upp och det är nästan ingen bottenbeväxning men propellern, se bilden.



Så här såg propellern och S-drevet ut.





Efter att sett detta förstår vi varför det gick sakta.



Här hänger hon i Travelliften







Nu gör vi fart igen, seglar till Alvor igen och dropppar ankaret. Vad händer på vägen dit då. Varvräkanren/timräknaren slutar fungerar vilket den gjort förut men alltid kommit igång. Mätarställningen på timräknaren är 633,8 timmar. 2006 bytte jag varvräknare/timräknare och då var mätarställningen 633,3.Är det så att Volvo Pentas timräknare inte skall fungera längre?



Anders på Arctic Fox ropar upp oss på VHF:n och talar glatt om att de fått ett paket som är 12 meter långt. Äntligen har deras mesanmast anlänt och nu återstår att se när den blir monterad.



En inhemsk båt kommer och lägger sig ca 15 m från oss, konstiga människor när det finns hur mycket plats som helst.



Till midsommarmiddag blir det ingen sill, dock lax med andra tillbehör.

 



Vi beslutar oss för tidig avgång på lördagen.



Lördag 21 juni

Vaknar 06.30 och tittar ut, sikten under 30 meter, kryper ner igen och inväntar bättre sikt. Den inhemska båten som ankrat nära oss upptäcker vi ligger inne vid stenpiren, måste draggat under natten. Någon fiskare knackar på båten och de flyttar på den, nu 20 m ifrån oss.Vi förstår varför dom draggar, de kom in på lågvatten igår och i högvattnet räckte inte kättingen till. När de ankrade om släppte de ner ankaret ca 1,5 gånger djupet och backade tills de tyckte det tog emot. Då drar de hem på ankarkättingen så den står rakt upp och ner.



Söndag 22 juni

Nu kommer vi iväg 07.30 i sol och brist på vind men motorn funkar. Vi går till Culatra och svajar i skydd av ön. 40 Nm och 0€ i hamnavgift.



Måndag 23 juni

Klockan 9 går vi efter en dålig natt, vi valde fel ankarställe så fiksebåtarna har gått 20 meter från båten hela natten. Vinden är mitt i nosen så det blir motor och vi kommer in i Rio Guadiana som är gränsflod mellan Portugal och Spanien. Redan innan vi kommit dit har vi bytt gästflagg (flaggan under styrbords vantspridare) till den spanska. Vi går till Ayamonte som har en utbyggd ny gästhamn. I god tid före ankomst anropar vi marinan och frågar om plats. Det visar sig vara en klok åtgärd eftersom de inte har någon väntrbrygga utan vi blir anvisad plats på I-bryggan direkt. Distans 35 NM och hamnavgift 30,5€.

 

Utsikt från Ayamonte öve gränsfloden med Portugal på andra sidan





Tisdag 24 juni

Ligger kvar och strosar i stan och anpassar oss till ett lugnt liv. Gammal och fin stad. Hittar ett stort fint supermercado, Eroski, nära hamnen, så det blir lite bunkring. Solen är varm och maten något dyrare än i Portugal, de har inte vin på låda.

Hamnavgift 30,5€.

 

Bunkring





Onsdag 25 juni

Vi ger oss iväg vid niotiden med tidvattnet ut som ger extrafart på 2-3 knop. Vinden är N10-12 m/s. Ute ur floden sätter vi segel men det blir bara 1 timmes segling innan vinden vrider emot och går ner till 0-2 m/s. Vi går till Chipiona och får en plats långt in i en hörna, det gäller att inte vara orolig för hur båten ska hanteras. Vi börjar anpassa oss till spansk stil, värme 30 grader kräver att man tar det lugnt på eftermiddagen och att äta middag sent då temperaturen blivit drägligare. Vi går inte in till stan som ligger en bit härifrån utan nöjer oss med att omedelbart gå till en badplats och svalka oss i det 26 gradiga vattnet.

55,4 Nm och 30,24€ i hamnavgift.



Torsdag 26 juni, fredag 27 juni och lördag 28 juni

Förra året klagade vi på vädret, att det var för kallt, blött, blåsigt. Nu har vi istället varmt, torrt och vindfattigt. Vi ringer till Marina Puerto America i Cadiz och frågar om plats, inga problem kom ni. Vi ger oss iväg 10.30 får ömsom segling ömsom motor och ibland båda sakerna på samma gång. Vi kommer fram 14.15 och hittar ingen vänteponton men den fanns och den låg gömd långt in i hamnen. Som brukligt är när man kommer in i hamn så anropar man marinan på kanal 09 med VHF:en, svaret kom på spanska så de kunde inte säga vart vi skulle ta vägen. Efter ett tag kommer vi rätt och då finns det ingen plats kvar. Efter ett tag hittar de dock en. Detta leder till eftertanke, måste vi alltid ringa förväg och i så fall hur lång tid i förväg. Framtiden får utvisa.

Vi tog en promenad in till stan, ca 20 minuter, och där var det svalare mellan husen än vid båten. Vacker gammal stad med många trånga gator.



Vi vandrar hem utan att handlat något och äter en enkel måltid i båten, sitter uppe länge och filosoferar om vad liv vi lever och hur vi vill leva det. Det finns många tankar att byta om livssituation, önskemål mm och någon gång kanske vi kommit fram till i närheten vad vi vill.

 

Badande duvor i Cadiz i värmen





Fredagen slöar vi mest, tar promenad i omgivningen som inte är mer än 200 m, toalett/duchhuset. Vi går på sightsing i stan samt äter middag, alldeles för tididgt för att vara i Spanien, redan klockan 18, men vi var så hungriga. I marinan är det mest torr betong och en restaurang (hm) i en byggbarack. Värmen även denna dag når upp till 30 graders strecket.

Lördagmorgon vaknar vi till vindtjut, upp till 17m/s och vi beslutar oss för att ligga kvar, slappar och söker vattenläcka i akter vattentank, antagligen ett läckage i en koppling till varmvattenberedaren så det jobbet får vänta tills vi vinterlägger båten.

20,4 Nm och 63 € för 3 nätter.



Söndag 29 juni

Dålig natt, en tysk skonett som kom in igårkväll med skörat försegel lät seglet fladdra hela natten och det lät en hel del, klockan 8 på morgonen rullade de in mer av seglet och då upphörde ljudet. Vi går 0930 och sätter segel utanför hamnen i slör 8-10 m/s. Vid 1230 vrider vinden mitt i nosen och avtar till 4-5 m/s varför vi tar in seglen och går för motor. När vi närmar oss Trafalgar och dessa historiska vatten får vi 11-14 m/s med korta vågor på 2 m höjd som är väldigt jobbiga att parera. Vi tar över oss mängder med sjöar som gör hela överbyggnaden och oss till salttäckta klibbiga ytor. Till slut når vi Barbate och förtöjer vid waitingponton för att skriva in oss. Det är tur att vi ringde i morse och reserverade plats, vi fick den sista. Hamnen är full av båtar som väntar att gå ner till Gibraltar, Barbate är sista hamnen före. De väntar på västvindar eftersom ostvindar som nu råder ger ett mycket svårt vågsystem i Gibraltarsundet.

Vi spolar hela båten och oss själva rena från salt, tvättar livvästar, och allt övrigt som blivit utsatt för de överbrytande sjöarna. När vi gått ner i båten under resan har vi tagit med oss salt in så det blir att tvätta med sötvatten även där. När klockan är 21 får vi oss en välbehövlig middag och sen stupar vi i våra kojer.

42,6 Nm och 32,5 €.



Måndag 30 juni

Liggedag, vi packar upp cyklarna och ger oss iväg in till stan och marknaden. Vi fyller upp våra förråd och ser staden som inte har så särskilt mycket att skryta med. Slöar, läser och äter middag på båten då det är för varmt att gå in till stan.

32,5€



 



 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54