S/Y AGUILA

8 augusti - 25 augusti

San Sebastian -  La Coruna

Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Inför resan
Sammanfattning
Resestatistik
Reflektioner inför färden
Bullandö-Kielkanalen
Kielkanalen-Amsterdam
Amsterdam - Fecamp
Fecamp -Trebeurden
Trebeurden - San Sebastian
San Sebastian - La Coruna
La Coruna - Lissabon
Lissabon-Lagos
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

8 augusti

Natten har varit avskyvärd, havsdyningar rullar in, tidvattnet åker ut och ingen vind. Det innebär att båten guppar upp o ner samt rullar i sidled så vi blir tvugna att hålla i oss när vi ska sova. Vi gör stan under dagen, en fantastiskt fin stad och mycket sevärd. Besöker olika tapasställen och har allmänt trevligt. Åter till båtarna vid 22-tiden. 16,8 €.

 

Här ligger Doublefun och Aguila guppande i San Sebastian

 

 

Det fanns många underbara Tapasställen att utforska

 

 

9 augusti

Natten var värre än föregående natt, nu hade vi en fransk segelbåt som låg på en boj alldeles för nära oss så vi höll på att krocka ideligen. Klockan 2 gav fransmannen upp och flyttade till en annan boj. Total sovtid denna natt ca 1 timme. Vi ger oss iväg straxt efter 8 för motor o genua till Bilbao dit vi kommer vid 18-tiden. Inget särskilt trevlig hamn, långt till stan och tråkig marina med ett restaurangcenter i närheten. 54 Nm, 38,7 €.

 

10 augusti

Vi kommer iväg vid 8-tiden för motor o Genua, sol o varmt. Framme i Santander där vi inte får plats i stadshamnen utan får gå 2,7 Nm in i floden till en modern och dyr marina, dyrast hitills 57 Euro/natt. För att ta oss till stan måste vi går i 20 minuter och tar sen buss i 20 minuter. Santander stad var inte mycket att se. Åt en hyfsad middag på en Bodega som även var ett museum. Taxi tillbaks tog 15 minuter. 38, Nm, 57 €.

 

Clas planerar morgondagens färd under Mariannes överinseende

 

.11 augusti

Vi lämnar Santander efter att ha lämnat tillbaks nyckelkorten klockan 09.30. Motor o genua, solen skiner och det är varmt. Går till Saint Vincent De La Baguera, en mysig liten stad där vi får plats i stadshamnen tillsammans med fiskebåtarna, framme vid 15-tiden. Det är ca 3 knop strömt i hamnen så tilläggningen blir lite speciell men allt går bra. Doublefun ligger innerst så de får bekymret med linor eftersom det är ett tidvatten på ca 3 m. På kvällen får vi uppleva ett 3 timmar långt åskväder där blixtrarna korsar himlen och åskan dundrar fram genom bergen, det är som att höra ett fyrverkeri. 38 , 0 €.

 

12 augusti

För att komma ut innan tidvattnet blir för lågt ger vi oss iväg 07.30, idag är det bara motor. Vinden kommer framifrån och är 3-4 m/s. Vi koimmer till Ribadesella vid 13-tiden, det är en muddrad ränna in som skall räcka till för oss djupmässigt vilket den gör. Tilläggningsplatserna är få och vi lägger oss vid en stadskaj där de har gamla ruttnade brädor framför som vi måste skydda båten emot. Även här har vi ett tidvatten på ca 3 m så alla fendrar var ute plus våra två fenderplankor. Fenderplankor är en 2,5 m lång planka man lägger längs med båten på utsidan av 2 fendrar så att plankan ligger mot kajkant/brädorna och på så sätt skyddar fendrar o båt från skador. Doublefun ligger utanpå oss och sen kommer en 47-fots båt utanpå dem. Vi blir tvugna att passa fendrar varje halvtimme, det innebar att Eva var vaken till 4 på morgonen och jag tog över därefter. På kvällen har vi regn så vi beslutar att äta på båtarna iställer för som tänkt på någon av  alla de mysiga restauranger som fanns längs kaj och i gränder. 31 Nm, 0 €.

 

Dålig förtöjningsplats i Ribadesella

 

 

 

13 augusti

Efter en sån jobbig natt längtar man bort fort så klockan 08.00 fick 47-fotaren flytta på sig så vi kunde ge oss iväg. Motor då vinden kommer för ifrån och bara med 1-3 m/s. Framme i Gijon 12.30 och lägger oss på väntebrygga för att checka in. Här skall alla papper fram och kopieras, båtcertifikat, bådas pass samt försäkringshandlingar på båten. Detta tog 45 minuter, man undrar vad det använder dessa uppgifter till, kanske går de rakt ner i runda arkivet. Båten tvättas, vi går på stan och bara tar det lugnt. Middag ute på kvällen. Det är någon sorts festival i stan så det är fullt med folk på gatorna hela kvällen. De sitter utanför barerna på trottoarer, murar eller på gatan. Sider är inne (Cider som är grumlig och hälls upp genom att flaskan hålls över huvudet och glaset långt ner med andra armen så det blir en ca 1 m lång stråle. 29 Nm, 31 €.

 

Clas prövar den ädla konsten att hålla flaskan med Sider över huvudet och försöka träffa glaset

 

 

 14 augusti

Liggedag med sovmorgon och turistande. Clas o Kjell går och köper tonfiskkotletter för grillning på elgrillen på kvällen. Efter maten blir det att göra stan med festglada spanjorer. Vid midnatt har alla små båtar gett sig ut på havet och ett 30 minuter långt fyrverkier lyser upp och ljuder över hamn, stad o vatten. 31 .

 

Tonfisken ska grillas på elgrillen

 

15 augusti.

Idag är det helgdag i Spanien så enbart barer, restauranger och brödbutiker är öppna. Vi tar lunch på en uteservering och strosar i stan tills regnet kommer.

Vädret ska bli sämre under dagen så vi ligger kvar. På 15 minuter ökar vinden från 5 m/s till 15-18m/s. Nu kommer alla tampar fram och knyts kors o tvärs, grannbåtar behöver hjälp och det är fullt med aktiviteter på bryggorna. Det är skönt att ligga i trygg hamn även om fingerpontorna är för små för oss. Vi har backat in och fingrarna räcker knappt till halva båten varför det är svårt att förtöja på ett nöjaktigt sätt. Vinden kommer när ett antal munkar välsignar (tror vi) 3 stycken båtar med ungdommar. På samma gång avfyras det kanonskott och det är då vinden rasar in i hamnen. Det blir ett antal dramatiska avfärder och ankomster under dagen och regnet vräker ner med jämna mellanrum. Pirarna är avstängda för gående då vågskummet slår upp över dem. 31 €.

 

16 augusti

Vinden har avtagit men vågorna är ca 3 m så vi väntar tills imorgon innan vi ger oss iväg.Handlar o slöar, jobbar med hemsidan mm. 31 €.

 

17 augusti

Nu är det mörkt på morgnarna, vid 7 tiden är det så ljust att man klarar sig utan belysning ute. En av orsakerna till mörkret är att vi nu befinner oss 7 grader väster om 0-meridianen. Översatt till vilket klockslag det blir i Stockholm så motsvarar det ungefär 05.20. Motor o segel hela dagen, 66 Nm, och vi kommer till Ribadeo vid 18-tiden. Ribadeo är en typisk spansk småstad utan andra turister än spanjorer och en o annan fransk seglare. Vi går ut på stan och ser ett helt annat mönster på barer och restauranger här än tidigare, kanske för att vi nu kommit till Galicien och lämnat Astaruias bakom oss. Kaffe i vår sittbrunn avslutar kvällen. 66 Nm, 31 €.

 

18 augusti
Sovmorgon, lämnar tillbaks nyckeln till grinden och så iväg 09.30. Vindfattigt och rakt förifrån så det blir inte att sätta upp något segel till en början. Landskapet ändrar karaktär från höga branta berg till mera flackt landskap vid havet och höga bergskedjor i bakgrunden. Mycket små städer/byar utefter kusten med vita hus och även en hel del industrier. Vi kommer till Viveio, en liten stad långt in i en Ria (Ria är flod) vid 15-tiden. Det fanns en liten marina med ett 20-tal gästplatser som blev upptagna innan kvällen. Här träffar vi för första gången på även spanska båtturister förutom fransmännen och en del engelsmän. Även i denna stad var det någon form av "fiesta" musikkonsert på fotbollsstadion som vi kunde ta del av, tyvär bara bastoner och dunkadunka. 31 Nm, 24 €.

 

19 augusti

Vi vaknar till regn, tar det lugnt och ger oss iväg 11.30. När vi kommer ut får vi 10-12 m/s mitt i nosen. Vågorna/dyningarna är 3-4 m höga och mycket oregelbundna så vi går ut och passerar 100 m djup för att få drägligare  vågor. Det blev 9 Nm rakt ut i havet innan vi kunde vända  där västerut och få vind att segla i. Sjön var mycket stökig och så lunch blev det inget av. Vi gick till Cedeira som är en vik med bara svajmöjligheter, där det redan låg en svensk båt. Ingen landgång idag. 36 Nm, 0 €.

 

20 augusti

Vi ligger still idag, tar jolle in till stan, turistar och handlar matvaror. Det är regnigt väder hela dagen, gråmuelt och trist. Får kontakt på kortvågsradion och Scandinaviska ringens nät på 14.325 kHz med Anders på Arctic Fox som ligger i Lagos. han säger sig ha bleke, sol och 23 grader varmt. 0 €.

 

21 augusti

Vädergudarna är inte med oss, vi har en nordlig vind kring 10 m/s men en mycket stökig sjö pga. att det varit hård vind, kuling, på Biscaya. Det är ingen ide att gå ut i en sådan sjö utan vi ligger i viken och guppar i alla olika ledder. De stora sjöarna kommer in i fjorden utanför och studsar in i vår vik, det "hajar" ordentligt härinne. 0 €.

 

22 augusti

Så kom vi äntligen iväg, 08.20 lämnade vi Cedeiraviken och går ut mot havet som har dyningar på 2-4 m, vinden skulle ligga på ca 12 knop (6 m/s) men är istället 10-12 m/s. Vi får dock slör så det tuffar på för genua o motor i 7-8 knop. Framme i La Coruna 12.45 där hamnkapten anvisar oss plats med långa fingrar som passar oss bra. Turistar lite och sedan middag på stan. Det ligger två svenska båtar här innan. 29 Nm, 32 €.

 

23 augusti

Planerad liggedag, vi är ute och går, slöar, letar internet (utan framgång, hittar Wi-Fi som kräver access och det står bara på spanska hur man får det). 32 €.

 

24 augusti

Liggedag, vädret är ostadigt så vi blir kvar. Under dagen kommer en svenskbåt till, Chesnock  Vi turistar, på kvällen ger Gaiciens symphoniorkester konsert i 1½ timme på torget. 32 €.

 

25 augusti

Liggedag, för hårt väder att gå. Vi tar och cyklar några timmar och har lunchkorg med, stannar vid en badvik för bad o lunch. Idag kommer två svenska båtar, Comedie och Hokus Pokus. Vi ligger nu 7 svenska båtar här. 32 €.

 

Vi använder våra cyklar för att se oss runt i La Coruna

 

 

 

 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54