S/Y AGUILA

14 juli - 27 juli

Fecamp - Trebeurden

Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Inför resan
Sammanfattning
Resestatistik
Reflektioner inför färden
Bullandö-Kielkanalen
Kielkanalen-Amsterdam
Amsterdam - Fecamp
Fecamp -Trebeurden
Trebeurden - San Sebastian
San Sebastian - La Coruna
La Coruna - Lissabon
Lissabon-Lagos
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

14 juli

 Fecamp invaderades av motorcyklar igårkväll som höll stan vaken till 1 på natten. Vi gick upp klockan 05.30 för avfärd 06.00 till Cherbourg 80 NM västerut och en beräknad gångtid på ca 13 timmar. Väderutsikterna sa V-SV4-6 m/s och vågor under 0,5 m. När vi kom ut hade vi vinden i nosen och 8-12 m/s varvid vi beslutade gå till Le Havre 25 NM istället. Det var de längsta 25 NM vi gjort de tog 6,5 timme. Motströmmen gav oss enbart en fart över grund på ca 2 knop. Halvvägs seglade vi in i något så fart genom vatten minskade från 6 till 4 knop. Detta rättade till sig under vägen. På loggen hade vi 35 NM istället för de 25 som vi skulle gått om vi inte haft motström.Fransmän måste älska fyrverkier, i 25 minuter hade vi de bästa parkettplatserna att beskåda ett facinerande skådespel i både ljus och ljud. Dagsetapp 36 Nm, hamnavgift 33 €.

 

15juli

Starttid 07.30, regn o åska skjuter upp avgång till 08.30. Vi får en dag med sol och svaga vindar så motor och försegel är framdrivningsmedel. Framme i Cherboug 20.00, sista timmarna i regn o åska. Dagsetappen blev 70 NM under bra förhållanden. Vi tar en långsidesplats bakom ArcticFox som vi senast träffade i Bologne Sur Mer. 68 Nm, 31,8 €.

 

16 juli

Liggedag, innebär att vi ligger kvar. Eva tvättar, jag försöker få invertern/batteriladdaren att fungera utan resultat. Ju mer prylar desto mer kan gå sönder är en känd sanning som verkligen stämmer. Cyklar runt i stan lite samt går på restaurang på kvällen. 31,8 €.

 

17 juli

Busväder, stannar kvar och byter olja, oljefilter, bränslefilter och svär över att jag inte får igång batteriladdaren. Dagen blir inte bra då jag inte får igång batteriladdaren. 31,8 €.

 

18 juli

Tidvattenströmmarna förbi Cap de la Hague som kan komma upp i 5 knop motström gör att det blir sen avgång. Klockan 12.40 ger vi oss iväg efter att ha tankat disel. Motor o storsegel ger oss bra skjuts över grund och vi är framme på Alderney och svajboj 16.20 efter 24 Nm. Gummibåten är uppumpad så vi sjösätter den, monterar motorn och beger oss in till land för att utforska lite. Resan har varit guppig men solig och 6-8 m/s. På kvällen fylls alla bojar och man börjar ligga två båtar per boj. I det läget lägger sig Doublefun på vår boj. 22 Nm, 17,5 €.

 

Ankarbukten på Alderney

 

19 juli

Efter en orolig natt då båtarna ryckte i varandra lastar vi cyklarna i CTPB1 (Cykletransportbåt 1) vilket är Clas jolle, och Eva Marianne och jag tar PTPB1 (Persontransportbåt 1) vilken är vår jolle och åker in till ön, Vi cyklar runt på ön några timmar samt ärer lunch i stan. 13.30 ger vi oss iväg i lätt duggregn och utan vind så motorn går idag igen. Vi går till Guernsey, en färd på 24 Nm och får vänta vid vänteponton för att gå in i tidvattenhamnen 21.30 sist av ca 100 båtar men vi får plats långsides med 2 båtar utanför oss.  23 Nm, 35 €.

 

Kapten Clas på CTPB1 på väg till Alderney för utflykt

 

Cykelförflyttning mellan båtar

 

 

Väntebryggan utanför hamnen i Gurnsey

 

20 juli

Sovmorgon, vi ligger still, tittar på stan, dricker te och scones på eftermiddagen. På kvällen grillar vi oxfile som vi köpte på Helgoland. 3 €.

 

Nu är vi på orter där grillning med kol är svårt att arrangera varför bordsgrillen kommer till användning när man är grillsugen. Sedvanlig grilloolja intages av Clas o Kjell.

 

21 juli

Vi kommer iväg 10.20 för motor i 8-11 m/s mitt i nosen. Till det kommer motsröm så vår fart ligger på 4 knop efter drygt 2 timmar kommer vi fram till att vi inte hinner nå Treguir innan mörkret kommer varför vi vänder och är tillbaks efter 40 minuter. 35 €

 

22 juli

 Det är lugnare idag så vi kommer iväg över tröskeln 10.15 i 4 - 6 m/s, naturligtvis mitt i nosen men det vrider så vi får några timmars skön segling. Framme i Treguir 19.30 efter ca 8 Nm,s färd i en flod. Stan var vacker med mycket gamla byggnader, det verkar som stan inte skadades under kriget. 54 Nm, 28,4 €.

 

Treguier var en gammal välbevarad stad

 

 

23 juli

Vi gör stan på förmiddagen, äter lunch på en creperia och kastar loss 13.30. Vinden är mitt i nosen och mellan 2 och 11 m/s med åsksvarta moln och regn. Framme i Trebeurden 18.30 och blir tvugna att lägga oss på vänteboj tills tröskeln in i hamnen har rätt djup vilket blir vid 20.15. Doublefun kommer ½ timme senare. Vi går ut på restaurang och äter en platå med havets frukter. Avslutar med kaffe o Benedictlikör i Doublefun. 28 Nm, 25 €.

 

Eva trivs med havetsläckerheter

 

 

24 juli

Liggedag, mekar båt, går på promenad, Idag skiner solen och det känns som en hyfsad vårdag. 25 €.

 

Aguila utmanar Doublefun på boule på kvällen,förlust 9-15

 

 

25 juli

För mycket vind att gå idag, kuling från SV blir mitt i nosen. Vi cyklar till ett supermarket och handlar, tvättar båten och nyttjar tvättstuga för klädtvätt. 25 €.

 

26 juli

Vädersituationen samma som gårdagen fast nu har vi vindar upp emot 20 m/s. Vi tar långpromenad och slappar. 25 €.

 

27 juli

Vinden tillät oss att gå men inte gammal sjö så vi inväntar morgondagen. Cyklar, slappar samt revanchförsök i boule. På grund av regn avbröts matchen när det stod 5-3 till Doublefun. 25 €.

 

 

 

Senast uppdaterad
2015-05-23 09:54