S/Y AGUILA

26 augusti - 9 september

La Coruna - Lissabon

Bavaria 42:an Aguila
Om oss
Om båten
Våran dröm
Anskaffningsfilosofi
Gästbok
Bildgalleri
Teknikbilder
Framtiden på land
Kryssning Egypten till Indien
Livet i Torrevieja 2012/13
Sommaren 2012
Livet i Torrevieja 2011/12
Sydamerika 2012
2011
Panamakanalskryssning
Livet i Tarragona 2008/10
2010
2009
2008
Livet i Lagos 2007/2008
Stockholm-Lagos 2007
Inför resan
Sammanfattning
Resestatistik
Reflektioner inför färden
Bullandö-Kielkanalen
Kielkanalen-Amsterdam
Amsterdam - Fecamp
Fecamp -Trebeurden
Trebeurden - San Sebastian
San Sebastian - La Coruna
La Coruna - Lissabon
Lissabon-Lagos
Amsterdam 2006
Kroatien 2005

26 augusti

Morgonen kommer, muligt och vindfattigt. Jag får inte någon GRIB-fil via kortvågsradion och marinans prognos är svåröverskådlig men vi ger oss iväg. Vinden är omkring ost (akterifrån till en början) och växlar mellan 1 o 7 m/s så det blir motor o Genua. Under färden blir vi flera gånger uppvaktade av delfiner, vid ett tillfälle 7 stycken som simmade med oss i ca 10 minuter. De simmade framför, hoppade och dök under båten. Man blir glad när man ser dem. Framme i  Camarinas 17.20. Dagsetapp 49 Nm och hamnavgiften 20€.

 

Här har vi 5 delfiner bredvid oss

 

27 augusti

Ännu en dag på havet med motor. Det är helt utan vind långa stunder och Atlantdyningarna avtar under dagen så det blir en riktigt behaglig resa. Vi passerar vår västligaste punkt, Cape Finisterre, 9 grader 18 minuter väst. Under resan hör vi två svenska båtar prata på VHF-en och vi kontaktar dem. det är OSK-båtarna Tabasco och Hulda som är på väg till Västindien.

Vi går upp i Ria Arousa till den lilla staden Sta Uxia de Ribeira dit vi kommer efter 50 Nm vid 18-tiden. Hulda kommer senare, det är en OE32 så det blir en nostalgitripp för oss eftersom Eva och jag byggde en sådan 1979/1980. Vi byggde vår båt 3 båtar efter Hulda.    

För första gången under resan är det en lina i bryggan vi ska ta som akterförtöjning, vanligt hemma. Nu är vi i tidvatten och när vi går ut på promenad så blir det lågvatten, akterlinan blir längre varvid båten ligger och hugger i bryggan. Alltid får man lära sig något nytt att tänka på. Staden har en stor fiskindustri där arbetarna har raster flera gånger varje timme. Det är nämligen en flygalarmsanläggning som ljuder då och detta pågår till midnatt och börjar klockan 6 igen. Att folket i staden accepterar detta är otroligt. 51 Nm, 29€.

 

28 augusti

Vi vaknar till tät dimma, så tät att det känns som det regnar fina droppar. Vi går 09.30 med radar och AIS påslagna. Dimman lättar dock efter några timmar. Vinden är nu mitt i nosen och ökar under dagen till ca 12 m/s innan vi är framme i Bayonna 15.00. Vi tankat diesel och får våra platser anvisade. Det är en nybyggd marina men de elkontakter som ska användas är sk. EU-kontakter men av en storlek som bara används till större båtar varför vi deponerar 20 Euro och får en adapter så vi kan få landström. 31 Nm, 33€.

 

29 o 30 augusti

Vi ligger still och njuter av att inte längre känna oss tidspressade. Solen värmer luften och i vattnet är det 16 grader. Vi ägnar oss åt lite båtvaxning, turistande och en middag ute. Det finns ett fort i inloppet till Bayonna som vi promenerade runt med en hänförande utsikt från norr till sydväst. Vi köte gambas (jätteräkor) och fräste i vitlök o olja, mycket prisvärt, 0,5 kg för 15 kronor. Svenskbåten Panacea kom in liksom några norska båtar. Det är härligt att vakna på morgonen och veta att den tidsoron vi levt under tills nu är borta.

 

31 augusti

Vi lämnar Bayonna bakom oss 09.30 och börjar med motor då vinden inte vill infinna sig. Vinden kommer upp till 5 m/s och rakt akterifrån så genuan åker upp under någon timme. När vi passerar Portugals gräns 12.30, ställer om klockorna till 11.30, så märks en markant skillnad på hur fiskeredskapen är utmärkta. Portugiserna har uppenbarligen väldigt dåligt med tyg då de enbart har pinnar som står upp. Dessa pinnar och den lilla boj som finns intill har samma färg som havet så möjligheten att se dem i tid är nästan obefintlig. Dessutom står de så att det är som att köra ett slalomlopp, kors och tvärs över havet. Vi kommer fram till Viana do Castelo vid 14-tiden och finner att hamnen ligger bakom en till synes fast gångbro. Vi ser heller inga master i hamnen varför vi snabbt räknar ut att till Lexios är det 30 Nm vilket tar 5 timmar och vi skulle då vara framme 20.00 då det fortfarande är ljust. Det visar sig dock att gångbron är öppningsbar och den öppnas för oss och vi får platser vid brygor med korta fingrar. Korta fingrar innebär att det är bommar man kan gå på men när de är korta blir Aguila för lång för att få en bra förtöjning, varför vi backar in på dessa ställen. Vädret är soligt och ca 24 grader i luften och 16 grader i vattnet, i Stockholm får vi reda på att det är 4 grader på morgonen så vi känner oss lyckligt lottade. Staden var mycket trevlig med gamla låga hus och en gemytlig atmosfär. Det är första gången vi är i Portugal och vi tycker att portugiserna liknar mer nordeuropeer än spanjorer och fransmän. Framförallt pratar de engelska så det är mycket enklare att kommunicera här. Priset på en öl har sjunkit från ca 4 euro i Spanien till 1,3 euro här. 31 Nm, 26€.

 

1 september

Vi vaknar till en klar morgon och 14 grader. Efter sedvanliga morgonbestyr ger vi oss iväg 08.20 och kan sätta segel utanför hamnen, en ostlig vind på 5-6 m/s, och ge oss en finsegling. Vi går ut från land för att slippa fiskenäten och det lyckas nästan. Vinden är lite ojämn så under dagens 6 timmarsfärd blir hälften segling och hälften motor. Vi kommer fram till Leixoes, förstad till Porto, vid 14-tiden. Leixoes är en mycket tråkig stad men hamnen är bra med fingrar och väl skyddad förutom mot SO som drar rakt in. Vi går en promenad och hittar ingen restaurang vi vill äta middag på utan drar oss till båtarna och lagar  middag själv. Kvällen är ljum och stjärnklar så vi blir sittande i sittbrunn till 24 innan vi knyte oss.31 Nm, 23€.

 

2 september

Efter frukost beger vi oss med buss och metro till Porto som vi ägnar dagen åt, färden tog ca 50 minuter. Vi går på vinprovning hos Sandeman,s vinhus, köper en flaska med oos. Vi äter stor lunch ute och går sedan av oss detta i den backiga staden. Porto är en charmig stad som är väl värd att besökas. De talar engelska mycket bra, bättre än i Tyskland, Belgien, Frankrike och Spanien, så det är enkelt att göra sig förstådd. Vi tar taxi tillbaks till marinan som tar ca 10-15 minuter och kostar 13 Euro. Korten till bryggdörren lämnar vi tillbaks innan hamnkontoret stänger klockan 18.30 och är därmed fast på bryggan tills vi ger oss iväg. 23€.

 

Turistar i Porto

 

3 september

Vi lämnar Leixoes 07.45 i dis och en sydlig vind på 1-2 m/s vridande till väst på 2-3 m/s så motorn får göra tjänst idag igen. Vid 8.30 får vi tät dimma med sikt pendlande kring 50-200 m. Dimmen släpper vid 15.30 då solen kan tränga igenom under en ½ timme. När vi ska gå in i Figuiera da Foz får vi väldigt tät dimma så vi beslutar att både Doublefun och vi går nära tillsammans för att kunna bekräfta radarekona som visar öppningen. Klockan 18.45 lägger vi till i marinan och inväntar att få skriva in oss. Det är en märklig procedur när man anmäler sig i marinan, tull/polis har kontor på marinan och tar del av de uppgifter vi lämnar, och det är i varje hamn. Vi undrar vad de använder alla uppgifter till eller om det är en sysselsättninbgspolitisk åtgärd. 65 Nm , 40€.

 

4 september

Liggedag, dagen blir varm, ca 35 grader. Eva, Clas o Marianne åker tåg en timme till en gammal stad som heter Coimbra. Där finns ett universitet som grundades på 1400-talet. Jag är kvar och småjobbar på båten. Kvällen och natten har en temperatur på ca. 30 grader. 40€

¨

Med vindstrut försöker vi få lite luftcirkulation i båten

 

5 september

Natten blev blåsig, ca 10 m/s från ost, rakt in akterifrån. Alla som har en "kluckbåt" vet vad det innebär. För er som inte vet vad en kluckbåt är kan det närmast förklaras med att vågor slår in under aktern som ligger ovanför vattenytan och då uppstår ett stort kluckljud inne i båten. Vi kommer iväg 09.00 i ostliga vindar på 10-15 m/s och får en fantastisk segling till 10.45 då vinden vrider till nord (akterifrån) och går ner till 1-4 m/s. 45 minuter senare återkommer vinden från ost med beskedligare 4-6 m/s ökande 7-12 m/s så vi seglar under växlande betingelser. Vi har sol och ca 35 grader varmt, ibland känns det som om en värmefläkt sätts på.  Vi kommer fram till Nazaré klockan 15. Nazré är värt ett besök av seglare, den mest udda hamnkapten, Mike, och först polis på bryggan, sen marinans incheckning med båtcertifikat mm och till sist immigrations. Än en gång, vad använder dom detta till? 36 Nm. 32€.

 

Här skymtar man Doublefun när dimman lättat något

 

6 september

Vi ligger still och flämtar i värmen idag, 35 grader eller mer. Besöker byn, handlar, tvättar kläder o tvättar båten. Sen slöar vi för resten. Hittade ett internetcafé med gratis Wi-Fi så att hemsidan kunde uppdateras. En varm kväll i sittbrunnen med att beskåda när fiskebåtarna kommer in och landar fisk, det är fullt med folk på kajen och mycket aktiviteter. 32€

 

7 september

Varm o skön morgon men vindfattig så motorn tar oss framåt med början 09.00. Havet är nästan spegelbalankt och väldigt lite atlantdyningar. Vi får lite dimma som lättar efter en stund. Vi är framme i Peniche 12.30 och får ligga långsides på yttersta bryggan. Det är en skvalpig plats då alla fiskebåtar passerar och drar upp vågor. Fiskarna bryr sig aldrig om gällande regler avseende vilken högsta tillåtna hastighet i hamnen är, dom bara kör på. Vi går på restauarang på kvällen och nu känns det som vi befinner oss bland charterresenärer alla restauranger är fyllda med folk i olika typer av lätt klädsel såsom badkläder mm. Maten är billig; sjötunga för fyra personer plus en flaska vin gick på 50 €.  23,6 Nm och 20,5 €.

 

8 september

Natten har varit dimmig, sikt under 100 m, vi beslutar ligga kvar. Tar cyklarna och cyklar runt ett par timmar, handlar, putsar på båten och slappar. På eftemiddag blir det sol och ca 25 grader. 20,5€.

 

9 september